Saturday, August 30, 2008

Mensyukuri nikmat dibumi MERDEKA.




Menghormati dan menghargai kemerdekaan ,setelah lima puluh satu tahun bernaung dibawah kibaran bendera kebebasan dibumi merdeka ini, renungkan dengan penuh kesedaran dan keinsafan jangan dinafikan kita menikmati berbagai kemajuan dan kejayaan dalam berbagai bidang yang telah dibagunkan olih pemimpin serta pejuang sejak sebelum dan selepas merdeka .


Sebelum merdeka ,para pemimpin dan pejuang kemerdekaan yang terdiri dari bapa-bapa kita datok -nenek kita menghallalkan jiwa dan raga ,maupun harta benda demi anak cucunya yang mewarisi bumi merdeka ini akan dimakmurkan dengan saksama atas dasar keadilan untuk semua .


Alhamdulillah , pemimpin yang diamanahkan berkerja berpakat bertolak ansur , maka kita menikmati hasil usaha yang diamanahkan itu ,kita dan anak-anak dapat melalui jalan yang bersimpang siur di kota dan didesa terpencil seadanya. Sekolah masjid , kuil dan gereja ada dimana -mana , anak kita petah menggunakan berbagai bahasa ,bahasa ibunda dan bahasa kebangsaan mahir belaka ,mengenali dan menghormati adat dan budaya yang berbeza.


Kalaulah pemimpin kita leka dan alpa pada waktu itu ,mungkin hari ini tak ada gagasan FELDA dan FELCRA, dengan harga yang baik sekarang ini sepatutnyalah kita mengingati Allahyarham Tun Razak dan pemimpin yang sama berusaha mungujudkan tanah rancangan waktu itu, dan kepada peneroka yang gigih bertungkus lumus menanam getah dan kelapa sawit , tak pernahpun mereka mimpikan harga sawit dan getah akan menonjolkan ekonomi negara kepersada dunia.


Kita yang mencapai umur lima puluhan ini ,patut bersyukur ,tanyalah diri sendiri kalau kita anak petani atau anak nelayan mungkin peluang untuk mendapatkan pelajaran yang baik dan berjaya mengubah kehidupan keluarga terbantut kalau sekiranya tidak ada polisi bertolak ansur diantara kaum dan keutamaan memberikan pelajaran pada rakyat yang kurang mampu diutamakan .


Petani yang dulunya hanya menanam padi sekali setahun sudah berupaya mengubah kehidupan walaupun sedikit demi sedikit tetapi perubahan berlaku dengan adanya sistem pengaliran air yang tersusun, cumanya ianya perlu diperluaskan lagi . Sistem yang ada juga perlu diperbesarkan lagi supaya hasil pendapatan bertambah .


Pembukaan tanah baru untuk pertanian juga perlu diperluaskan supaya petani generasi baru akan lahir dan mempunyai tanah . tidak lagi bergantung pada tanah keluarga atau harta pusaka .


Banyak lagi nikmat kemerdekaan dibumi bertuah ini kalau mau ditulis sudah tak cukup buku , Mengingati perngorbanan para pejuang kemerdekaan adalah juga menginsafi diri kita apakah sumbangan kita terhadap pengisian jiwa yang berilmu dan dimanafaatkan sebagai pewaris yang meneruskan kesinambungan hasrat baik pejuang yang telah tua atau pun telah lama meninggalkan kita dibumi yang merdeka ini.


Salam kemerdekaan untuk semua , dan Al-Fatihah untuk semua pejuang kemerdekaan negara yang telah kembali kerahmatullah , semuga roh mereka dirahmati .MERDEKA.

2 comments:

JBingkasan said...

Tabik Merdeka dan Selamat Brpuasa, Pak Haji.

Knights Templar said...

wahai saudara anwar al baghdadi, apa habaq ? harap sihat yea, and jangan lupa puasa.

salam hormat

rajkumar