Saturday, August 4, 2007

melentur maruah di bumi merdeka.


Bukan senang nak senang walaupun dah kita menikmati kemerdekaan selama 50 tahun .Dalam waktu yang sama juga banyak orang yang telah mencapai kesenangan , ini bukan soal nasib tapi mungkin laluan yang dilalui dan peluang datang mudah difahami, dan dia rajin berusaha dengan ilmu yang ada berterusan usaha secara gigih lalu dia menikmati hasil dari titik peluhnya.Tak dinafikan ada yang berusaha tapi nasib dan peluang untuknya tak menyebelahi lalu gagal.mungkin ada silap sana sini, menyebabkan kegagalan.
Banyak tokoh perniagaan yang kaya raya tak punya pelajaran yang tinggi tapi bila dah kaya, dia punya kekayaan bolih membeli kebijaksanaan orang lain untuk bekerja dengannya dan sampai hari ini kekayaan yang dimiliki kekal dan bertambah . Tokoh perniagaan ini dulunya tak pernah lekang dengan seluar pendek biru berbaju senggelet putih atau senangnya baju panas putih cap "Pagoda".Tokoh ini mungkin tak pernah terfikir bahawa kekayaan yang dimiliki akan melimpah ruah, turun dari puncak bukit sampai keujung negeri luas dan besarnya perniagaan yang dijalankan ,bermula dari hanya membaiki basikal .Tokoh ini dan kawan yang sebaya dengannya masih lagi menarik nafas udara dari negara yang telah merdeka .
Ada dikalangan kita yang telah mencapai usia 50an , banyak kisah keperitan dan kesusahan yang ditanggung olih ibu-bapanya tak pernah hilang dari benaknya , dari anak nelayan ,anak petani , anak pesawah dan anak peniaga runcit semuanya meneruskan perjalanan hidup yang berbeza-beza. Segala kenangan manis ini akan bersemadi dalam ingatannya walaupun banyak kali dan berpura-pura mahu melupakan dan membuang jauh -jauh , sekiranya sekarang dia punya gedung besar dan berjawatan tinggi dan punya gelaran yang setimpal dengan kedudukannya.Ada juga yang mahu menyimpan sebagai kenagan manis bersama ayah ibunya disawah,dilaut dan ketika dikedai runcit yang mungkin telah bertukar menjadi gedung besar .
Lumrah , sifat azali manusia ada yang jatuh bangun dia belajar darinya , dan berusaha terus lalu kejayaan datang padanya dan dia menikmati kekayaan yang diberi sebagai usaha yang di berkati dan menikmati keindahan yang wajar ada pada seseorang yang bergelar orang kaya.Tak kurang juga ada dikalangan yang kaya raya ini tak pernah cukup apa yang didapati dan tak pernah bersyukur ,hak dia, dia punya ,hak orang pun dia punya .Bantai semua .
Negarawan yang terdahulu berjuang dan berusaha untuk memberi erti kemerdekaan yang sebenar untuk kita .Kitalah meneruskan pencapaian mereka supaya setiap rakyat yang mengghuni dan mengakui dan mempunyai hak sebagai rakyat walaupun tak punya seinci tanah pun yang menjadi haknya dibumi kita ,tapi haknya sebagai rakyat tetap dijaga dan terbela mengikut perlembagaan negara. Kita perlu berterima kasih pada negarawan yang telah pergi meninggalkan banyak jasa kepada kita , terutamanya dalam bidang pelajaran .
Saya masih ingat "Kelas Dewasa" yang diadakan disetiap kampung bertujuan untuk membasmi buta huruf dikalangan orang tua-tua nenek -nenek dan ada juga dikalangan bapa kita yang menghadiri kelas ini . Mereka tidak merasa janggal atau malu untuk mengikuti kelas ini kerana mereka mengakui kelemahan yang ada pada mereka ,walaupun berumur ,mereka tetap mahukan ilmu yang bolih mencelekkan mereka dari buta huruf dan tertinggal segalanya.
Waktu itu semua orang bersemangat untuk memajukan diri dan negara ,tak kira tua dan muda , banyak persatuan yang diujudkan untuk menaikkan taraf hidup rakyat yang tertinggal diperkampungan dan daerah yang terpencil, persatuan belia yang bergiat dengan berbagai jenis sukan seperti bola dan sepak takraw diberi bantuan baju , kasut dan sebagainya untuk meningkatkan lagi taraf permainan dan semangat bersukan .
Sekolah yang di luar bandar ada mempunyai kawasan yang luas dan kawasan ini digunakan untuk berkebun ,menanam sayur-sayuran dan pelajaran pertanian di pupuk semasa di sekolah rendah dan juga menengah .
Banyak kegiatan yang menarik minat setiap orang dan bertolongan diantara satu sama lain mungkin bolih di hidupkan kembali dikalangan belia yang ada supaya gejala sosial yang meruntuhkan dapat dikawal . Tak dinafikan bahan terlarang seperti ganja dan sebagainya bolih juga didapati dari dulu secara senyap diperkampungan nelayan dan daerah yang berdekatan dengan bandar ,malah harganya murah dan senang didapati .
Pelajaran adalah asas terpenting yang perlu diberikan kepada rakyat seluruhnya dalam membentuk arah dan pencapaian kemajuan sesebuah negara. tanpa pelajaran maka malang lah kehidupan yang bakal dijalani olih seseorang itu ,bertambah malang lagi kalau sekiranya ilmu itu dimiliki tapi tak diamalkannya. Ibaratnya besi yang padu kekuatannya tapi terbiar dan tak digunakan maka berkarat dan ditelan bumi akhirnya.

No comments: