Saturday, August 11, 2007

Sejarah baru terukir ,perjuangan tak berakhir.



kegembiraan yang tergambar pada malam itu seolah kesengsaraan yang dibaluti dan perjuangan yang berjalan dan mengorbankan sekian nyawa telah terlupa dan tidak tertulis dalam sejarah membangkitkan martabat kaum kulit hitam selama ini .Mungkin mereka melupakan sejenak segala kesengsaraan yang lalu malam ini adalah untuk mereka melakar sejarah baru dalam perjuangan menolak Arphateid , mereka mungkin juga mau membuang jauh -jauh sejarah hitam yang menghantui kehidupan selama ini. Begitulah rancaknya tarian dan kegembiraan yang hadir untuk menyaksikan sejarah bakal tertulis sejarah kemenangan atas perjuangan mereka selama ini.
Bendera lama yang meriwayatkan penderitaan dan kesuraman kaum hitam akan digantikan . Bendera baru akan berkibar bersama semangat baru tepat jam 12 malam . ANC telah bergabung dengan beberapa partai lain untuk menubuhkan kerajaan yang akan memerentah seadilnya dalam mengembalikan maruah bangsa.Tetamu yang hadir tidak mahu melepaskan peluang menjadi saksi pada saat bersejarah ini . Ada hitam ,berwarna dan ada yang diantaranya berkulit putih pada malam yang dingin dan bersejarah ini. Tua muda semua berdansa beriramakan lagu kegembiraan .Lagu sendu dan riwayat kesengsaraan tenggelam .
Banyak derita kalau mau dicatat.Banyak kematian kalau mau dikira dalam usaha membangkitkan maruah dan perjuangan kaum hitam yang tertindas dan merempat di bumi sendiri . Tidak ada yang sedap dan manis dicatat dan didengarkan dalam harungan perjuangan memertabatkan bangsa hitam yang merempat dibumi sendiri ini . Tapi malam yang bahagia ini segala derita dikuburkan sejarah baru kehidupan yang akan dilalui selepas ini adalah satu lagi perjuangan yang tidak ada penghujung akan juga diharungi secara muafakat.

No comments: