Saturday, September 15, 2007

Berpuasa ditempat orang uji ketahanan...


Dalam tahun 1998 ,aku berpeluang menjalankan ibadah puasa ditempat orang ,memang ada niat untuk menguji diri ,berpuasa ditempat orang di mana iklimnya berbeza dan keadaan sekeliling juga amat berbeza.
Aku diberi peluang ke India dan Nepal ketika dalam bulan puasa .Aku dan teman sekerja menuju Nepal menaiki pesawat Singapore Airlines . Selepas Sahur di rumah aku bergegas kelapangan terbang Subang menaiki MAS menuju ke Singapura . Teransit hanya beberapa minit kerana pesawat dari subang tiba agak lewat . Dari Singapura kami bertolak menuju ke Nepal .Penerbangan yang memakan masa menyebabkan aku berpuasa lebih waktu dari biasa kerana sampai Nepal waktunya masih tengahari , Jam 5 petang baru waktu berbuka waktu tempatan . Setelah Check in di International hotel kami keluar berjalan-jalan sekitar kawasan Thamil sementara menunggu waktu berbuka. Berbuka kami hanya dengan roti dan teh tarik yang terdapat disatu warung , malam yang terlalu dingin menyebabkan kami hanya berkurung di bilk hotel kami juga membeli sedikit bekal untuk bersahur biskut dan air dari botol . Jam empat pagi adalah waktu bersahur , Biskut dan air suling dari botollah yang menjadi habuan kami bersahur .
Musim sejuk yang mencengkam menyebabkan pergerakan terbatas , waktu pagi dari hotel buka sahaja tingkap kelihatanlah banjaran yang menjadi kemegahan Nepal iaitu banjaran Himalaya yang sentiasa diliputi salji.
Pagi kami sudah mulakan pergerakan selepas sahaja solat subuh ketika hirok pikok dari lorong -lorong yang sentiasa sibuk dengan manusia yang punya tugas seawal pagi, kami menuju ketempat kawasan pergunungan yang agak jauh dari bandar , Phokara adalah destinasi kami untuk mencari gambar yang menarik ,kami menyewa motosikal untuk memudahkan perjalanan dan senang untuk berhenti dimana sahaja yang kami perlu untuk mengambil gambar ...sambung

No comments: