Sunday, September 30, 2007

Ujian Puasa ..bukan lapar dan dahaga sahaja..


berpuasa semasa dikampung dan bersama ibu-bapa satu kenangan yang tak dapat di lukiskan betapa indah dan meriahnya berebut kuih dengan adik-adik yan masih lagi kecil ketika waktu berbuka .
Kuih adalah yang disediakan olih mak yang sentiasa sibuk setiap petang dari mengambil daun pisang dan kadang menumbuk tepung paginya sehinggalah kuih yang enak buatan ibu menjadi juadah berbuka yang enak .
Sudah tiada lagi keadaan seperti itu masa kini yang ada hanyalah warung-warung yang dah penuh dengan berbagai jenis warna dan namanya untuk dipilih mengikut citarasa pembeli dan ada kadang kala nasib kurang baik cantik diluar dalamnya entah apa-apa.Rasnya tak seenak nampaknya.
Kepada yang punyai keewangan hampir setiap petang tak ada pilihan kalau tidak tak makan ,apa mau buat kerja balik jam berapa mana ada kesempatan untuk bikin semuanya . jadi terpaksalah ke pasar Ramadhan .
Bulan Ramadahan tahun lalu saya berada di Jogjakarta mengikuti rombongan NGO yang memberi bantuan rumah kepada mangsa gempa bumi didaerah Kelaten Jogja, Disini dapatlah kita perhatikan bahawa puasa yang menahan dari lapar dan dahaga dan puasa yang tiada pilihan waktu berbuka , antara mewah dengan kuih dan kurang segala tentang kuih-muih berbuka dengan apa yang ada sahaja .Banyak beza nya hidup dan berpuasa dibulan ramadahan diuji dengan kemewahan makanan , dan hidup di tempat yang kena musibah ,berpuasa dan makan alakadar apa yang adanya saja . Satu renugan untuk kita yang pernah makan berbagai sajian selepas berbuka dan berkurangan makanan apakah kita masih bertahan dan sabar . ..

No comments: