Wednesday, October 3, 2007

Rindu Kampung laman ..


Ramadhan yang hampir ke penghujung ini , kesabaran dan kekuatan diri semakin menghadapi banyak ujian dan berbagai ujian yang harus dihadapi untuk menguji kekuatan dan sejauh mana kesabaran seseorang yang berpuasa dapat bertahan dengan ujian terhadap dirinya . Ketika lapar pada orang yang tidak ada niat untuk berpuasa lain tindak balas keatas sesuatu ujian terhadapnya , tetapi apabila berpuasa disertai dengan niat hati dan fikirannya sentiasa beringat bahawa dia sedang menunaikan puasa maka lain pula tindakan keatas segala ujian yang dihadapinya .Bergantung pada individu yang mengalaminya .

Jiwa yang telah terlatih, walaupun sebulan sahaja untuk berpuasa sentiasa mengawal kegiatan tingkah laku dan tutur kata apakah akan berterusan dalam pembawaan ke hari-hari yang akan datang selepas dari Ramadahan dan datang Syawal ,dimana kemenangan akan disambut selama sebualan , apakah erti kemenangan yang tercapai semasa berpuasa di Ramadhan terbengkalai kerana keseronokan menyambut kemenangan . Jadi hati-hatilah .

Rindu pada kampung halaman dan rindu pada sanak saudara apabila di perantauan akan diisikan sebagai hadiah kemenangan,tapi ada yang tak kesampaian lalu rindu tak terubat , ada yang rindu bertambah rindu kerana yang pulang, pulang untuk selamanya,yang menunggu penuh hiba rindu bertambah rindu sayu bertambah sayu hilang lagu, banyak airmata , lagu hilang irama . Dinanti tak tiba . Berhatlah dijalan raya , jangan kereta akan jadi pusara . dan lebuhraya menjadi kuburnya . Semuga kita punya kesabaran memandu ikut aturan , Selamat kita sampai kepengkalan .

Tinggal dikampung orang beranak pinak dah jadi kampung kita, balik kampung kita banyak yang dah tak ada cuma sekerat dua adik dan saudara , lain banyak yang tak kenal kita , cuma rindu pada kampung yang kita tinggalkan dan air sungai yang jernih dan nampak ikan berlarian . Mungkin itu rindu yang perlu diubatkan , dan senyum dari saudara yang dah lama tidak berkabaran .

No comments: