Monday, January 21, 2008

Vietnam selepas perang .




Vietnam melakar sejarah hitam yang tercatat didada rakyatnya yang tak mungkin padam walaupun akan dihuni olih berpuluh generasi yang akan datang . Mungkin masih ada lagi dikalangan penduduknya yang masih trauma dengan kebisingan pesawat yang melewati diatas kepala mereka yang sedang mengerjakan sawah ,dentuman ledakan dan jeritan masih lagi membayangi mereka yang pernah mengalami dan masih lagi membawa kecacatan dan parut luka yang akan bersama kekubur walaupun perang antara Amerika dan Vietcong atau rejim komunis diwilayah utara atau vietnam utara telah lama tamat . Saigon sudah tiada lagi . Sekarang yang ada cuma Ho Chi Minh city begitulah perubahan yang melakar sejarah setelah kemenangan diperolihi olih pihak utara dimana Amerika terpaksa berundur dan menyepi kalah dalam menghalang kemaraan kominis ke wilayah selatan .


Dalam tahun 1992 saya berpeluang berkunjung ke Vietnam atas urusan kerja ,selama sembilan hari kalau tak salah saya kesana, sempat saya ke tempat -tempat yang dulunya saya hanya mendengar melalui berita dari radio, Danang , Hue, Saigon,ku chi tunnel ,Hanoi dan beberapa tempat lagi yang telah agak sukar diingati .


Kegigihan rakyatnya membangunkan Vietnam selepas era peperangan patut dipuji . Rakyat vietnam menceburi berbagai bidang ekonomi untuk memulihkan vietnam seperti yang terlihat hari ini. Saya ingat lagi semasa berada di perkampungan ketika diHanoi ,mungkin tak ada tanah yang kosong atau terbiar ,semuanya dipenuhi tanaman yang mendatangkan hasil samaada uintuk keoerluan diri sendiri atau untuk menambah pendapatan . Seawal jam empat pagi penanam bunga yang rumah terletak berhampiran hotel yang saya menginap telah pun bangun untuk melihat dan merawat pokok bunga tanamannya .Berbagai ragam orang vietnam mencari


pendapatan . mungkin peperangan mengajar mereka libih cekal untuk meneruskan kehidupan .


Saya tertarik dengan kesibukan basikal di setiap lorong penuh dengan muatan dari besi buruk dan berbagai lagi benda yang bolih dijadikan sumber pendapatan . Waktu petangnya kita akan temui berduyun pekerja berbasikal dan scooter seperti kalkatu ,mereka ini baru sahaj selesai bekerja dikilang yang membuat bermacam -macam barangan .


Ketika di Saigon sempat juga saya berkunjung kesebuah masjid yang terdapat sederetan dengan kedai yang menjual barangan keperluan harian . Mereka adalah keturunan Champa


dari Kemboja yang lari bersembunyi ke vietnam atas alasan peperangan yang berlaku ditempat asal .


Sekarang Vietnam sudah muncul sebagai satu negara yang dihormati dalam membangunkan ekonomi selepas kejatuhan yang teruk semasa perang .




No comments: