Wednesday, December 17, 2008

Berkorban Di Prek sandai Kemboja.
















Rombongan dari SALAM dan MAYC Kedah berkampung di Prek Sandai sejak sebelum Aidil Adha .
Sukarelawan SALAM adalah terdiri dari anak muda yang bersemangat untuk berbakti dan mengenali Prek Sandai dan penduduknya dengan lebih dekat dan mereka telah menyediakan berbagai program untuk beramah mesra dengan penduduk tua atau muda .Walaupun dibatasi bahasa yang berbeza namun kemesraan yang ditunjukkan merapatkan jurang dan perbezaan yang ujud.
Pagi yang cerah di Prek Sandai semuanya bangun awal ,pertamanya disebabkan untuk tidak beratur menunggu giliran untuk ke bilik air,keduanya kerana mau cepat ke masjid yang tidak berapa jauh dari tempat menginap .
Laungan takbir penduduk dimasjid tua berdekatan sungai Mekong itu bergema memuliakan Hari Raya korban diperantauan untuk sukarelewan yang terpisah jauh dari merayakan bersama keluarga dikampung.Mungkin ada yang menahan kesayuan dihati .
Kebanyakkan penduduk disini hanya merayakan Aidiladha secara sederhana , tak banyak juadah yang sedia menanti tamu atau keluarga sendiri, tiada ketupat atau rendang seperti di tempat kita hanya kueh dan teh cina sahaja.
Upacara mengorbankan lembu dilakukan disurau Hj Seman yang terletak dihujung kampung.Hj Jammaludin sukarelawan SALAM melakukan sembelihan sehinngga selesai.Hj Fadilah membacakan nama-nama yang tersenarai sebagai penyumbang sebelum sembelihan dilakukan.Semuga segala sumabangan yang diterima diberkati dan diterima Allah.
Petangnya satu lagi surau Al-Muttaqin diresmikan dan satu generator telah dihadiahkan sebagai menerangi kesamaran yang selama ini hanya dibekalkan olih kuasa battery.
Hari berikutnya 9.Dec 08 kami ke satu lagi perkampungan yang agak jauh dari Prek Sandai . Jalan yang berlubang dan berkenderaan dengan 2 buah lori sebagai pengangkutan .Semua sukarelewan selamat sampai kedestinasi walaupun keadaan jalan yang berlubang disana sini.
Sembelihan dibuat dipersinggahan pertama dimasjid Tropiengbeng ,selepas lembu dikorbankan ,satu upacara pecah tanah dilakukan olih YB Radzi Salleh iaitu sebagai tanda memulakan projek perigi tiub untuk kemudahan air penduduk yang berdekatan .
Satu lagi surau adalah upacara terakhir pada hari itu , ramai penduduk sudah menunggu disurau kampung baru ini.
Hj Jamaludin melakukan sembelihan disini, Hj. Md.Nor yang telah yang telah berumur lapan puluh tahun ditugaskan sebagai ketua tukang masak kepada tukang-tukang masak yang dibawa khas dari Kedah untuk menyeliakan segala resepi masakan yang dimasak disini . Beliau walaupun berumur tapi masih gagah dalam bidang masakkan . Masak nasi berdaging dalam kawah seperti dibuat olih orang kampung ketika mengadakan kenduri kawin.
Kemeriahan suasana melakukan ibadah korban yang diamanahkan dan kesungguhan yang ditunjukkan olih para sukarelawan melebarkan sempadan Ukhwah sesama saudara Islam tak kira dimana berada tidak kira apa bahasa yang dituturkan tiada sempadan untuk beramah mesra .Ikatan persaudaran Islam akan kukuh sekiranya kita terus berusaha membantu meringankan beban yang ditanggung olih saudara Islam kita walau dimana mereka berada. Berat Sama dipikul Ringan Sama Dijinjing.Semuga Allah menerima segala pengurbanan kita .

2 comments:

kongsi-kongsi said...

Sdra,

Pix memang cantik! Ngapa tak masukkan banyak lagi. Ramai yg nak tengok... Ada cerita sambung ke?

saracocohoney said...

Hj. Anuar, cemana saya boleh dapatkan gambar2 program yer...excited nak tengok neh!