Monday, March 24, 2008

Pendakwah Asli.



Usaha berdakwah di pendalaman sangatlah sikit bilangan pendokongnya atau pendakwah yang sanggup bersusah payah untuk menyelami hati orang yang tinggal dikawasaan belantara .Memahami dan memberi seruan Islam kepada mereka sungguh sedikit bilangan nya.
Sudah ada cerita didalam belantara ada gereja ,dan ada dikalangan mereka yang mendiami belantara ini sudah memakai nama yang lebih western .Dengar juga kita ada bantahan dari kumpulan tertentu. Tapi tanyalah kepada mereka yang membantah itu adakah mereka pernah mendekati penduduk hutan yang kadang dekat dan kadang jauh dari mereka dan kadang hanya jiran sebelah . Keperihatinan,semangat kita mau mengenali jiran atau semangat untuk menyampaikan dakwah kepada saudara yang tinggal dihutan adalah terlalu miskin ,walaupun ada dikalangan kita punya banyak harta dan memang professional dalam mengumpul harta tapi apakah sumbangan kita dan keperihatinan kita tidak setaraf dengan harta yang terkumpul demi membawa mereka saudara kita yang langsung jauh kabar tentang Islam yang kita anuti .
Kata Islam bawa bahagia, tapi kawan tak pernah rasha,dengar ade, rupa tak ade tak ade orang bertandang kemari, Dulu ade , hilang lame, lepas tu muncul, kawan dulu Islam semasa die ade, lepas tu kawan pun lupe macam dulu juge le... udah lame. Itulah ungkapan yang selalu kita dapati dari cetusan rasa penghuni belantara yang jarang kita lewati.
Datuk Dr.Razak , menggunakan masa bersaranya dari jabatan kerajaan untuk menyampaikan Islam kekawasan pendalaman ini,Kg. Tuel, dalam daerah Gua musang, semua mengenali Datuk Razak ,kadang dia datang bersama rombongan dari luar untuk mempelajari budaya kaum Temiar yang telah sejak sebelum merdeka tinggal dikawasan kg .Tuel ini.
Penduduk dari suku Temiar ini juga sudah mendapat beberapa kemudahan yang diberikan dari berbagai pihak terutamanya pihak kerajaan yang telah mendirikan rumah dan sekolah ,tadika dan satu lapangan pendaratan helikopter untuk kes kecemasan sekiranya berlaku .
Datuk Razak juga telah menambahkan beberapa kemudahan antaranya satu projek mini-hidro yang telah beroperasi , dan sedang membangunkan kilang untuk industri kerepek dari hasil pertanian yang mungkin akan mula beroperasi tidak lama lagi .
Kg. Tuel yang di kelilingi bukit bukau sungguh dingin pada waktu malamnya. Di kelilingi dua anak sungai yang jernih airnya sungguh segar dan bersih, kalau sekiranya pembalakan yang berhampiran dipantau dengan teliti.
Sejam perjalanan dari jalan raya yang menghubung Cameron highland_ Gua Musang ,meredah jalan balak yang sedia ada.Kalau mau kesana jangan masuk waktu musim hujan , kerana jalan balak yang ada akan berlumpur dan sukar dilalui.Musim kering adalah masa yang sesuai untuk kedaerah ini. baik lagi kalau musim durian .

Udara yang bersih airnya jernih sungguh sesuai untuk bertandang dan bersunyi dengan alam keliling sambil memberi dan menyampaikan apa yang baik untuk mengenali penghuni yang ramah suku Temiar ini.

No comments: