Monday, February 9, 2009

Road to Gaza.



Saya berpeluang mengikuti rombongan Datuk Ahmad Talib yang mengetuai rombongan ke Gaza dalam missi menyampaikan bantuan kepada penduduk Gaza yang sedang berperang dengan tentera Zionis , Israel .
Kami sampai ke Kaherah waktu petang lebih kurang jam 4.30 patang waktu Mesir 21.Jan 09,setelah transit di Turki.Rombongan disambut olih pegawai dari kedutaan Malaysia di Mesir ,untuk memudahkan barang bantuan yang di bawa dari Malaysia di bawa masuk .
Malam itu kami bermalam diasrama Dewan Malaysia Abassiyah .Kumpulan pelajar tiga serangkai menguruskan dan mengatur acara kami ketika berada di Mesir.
Pagi 22.Jan 09 menemui Bulan sabit Merah Mesir .Dari sini kami terus bertolak menuju ke Rafah.Jam Lapan malam melepasi Al Irish ,namun kenderaan yang dinaiki mengalami kerosakan enjin lalu berpatah balik dan menginap di Al -Irish .
23. Jan 09 jam 5.30 Bertolak ke Rafah dari hotel,Perjalanan 45 min dari Al Irish kerafah dalam kesejukkan pagi .Kami adalah yang terawal sampai di Rafah gate .kelihatan beberapa kenderaan yang sarat dengan muatan barangan beratur menunggu giliran untuk memasuki Gaza .Kedai shai yang berhampiran masih lagi tutup.Kami berjalan sekitar kawasan Rafah gate dalam kesejukan pagi , sambil menunggu kabar bilakah pintu semapadan akan di buka .
Kedengaran azan dari sebuah surau berhampiran , tanda solat jumaat akan bermula. Saya menemui Azlan dan Khairil ketika mau mengambil wuduk . Selepas solat Jumaat lebih kurang setengah jam pintu semapadan Rafah dibuka , ramai yang berkumpul didepan Rafah gate.
Saya dan rombongan berjaya melepasi gate Rafah hingga ke dalam berjalan terhuyung -hayang membawa barangan yang agak berat sampai kedalam ,mengisi dokumen dan diberikan setem seorang satu untuk ditampal pada dokumen .
Kami menghadapi berbagai kerenah setelah pasport di pegang .Terpaksa membuat surat permohonan masuk ke Gaza dengan alasan dan sebab yang lain . Permohonan pertama di tolak atas alasan semua doktor tak dibenar memasukki Gaza.Pinda permohonan, pasport diberikan balik , Saya dan Dr.Baba terpaksa angkat kaki keluar sempadan,berjalanlah saya dan Dr. baba,sekali lagi menuju ke Rafah gate .Hati berat kaki longlai , namun apa bolih buat . Negeri firaun , terpaksa terima hakikat, undang-undang dia yang buat .Kasar dan tak ada sopan layanan yang diberikan . Depan mata saya seorang doktor dibalingkan pasportnya.Seorang pegawai berang pada sekumpulan doktor dari Turki yang tidak mengendahkan arahan setelah mereka berada didalam bangunan imigration .Kumpulan doktor tak dibenarkan masuk , hari itu. Jadi timbul pertanyaan dalam kepala saya siapa yang berkuasa , kita mau keluar dari mesir mau ke negara lain, ke Gaza . Kita tau negeri itu sedang berperang ,Dari jauh kita datang hendak kesana ?
Saya dan Dr. Baba melangkah menuju kepengkalan Teksi.Sebelum habis berurusan dengan pemandu Teksi saya terima sms dari Datuk Mat , Memberitau mereka juga tidak dibenarkan masuk . Bersambung....

1 comment:

garb_ina said...

Salam Haji Anuar,
Selamat kembali ke tanahair. Sumanya dalam kedaan baik kan. Saya harap dapat jumpa Haji kat SALAM so boleh dengar cerita pengalaman Haji kat sana.

-Zurina @ Ina (Volunteer SALAM)-