Saturday, December 15, 2007

Aceh Musnah di bantai Tsunami.




18 January 05. Aku dan beberapa orang kawan bertolak dari pengkalan udara Subang menumpang pesawat dari luar negeri yang ditugaskan untuk memberi bantuan ke Aceh tapi berpengkalan di Subang .


Dari udara sudah dapat dilihat kemusnahan yang berlaku akibat dari Tsunami yang melanda kawasan pantainya hinggalah kekaki bukit, Semua yang dilihat dari udara sudah tiada apa yang tinggal , padang lapang dan lumpur dan apabila menghampiri pengkalan iskandar muda Banda Aceh dapat lah dilihat secara jelas rangka-rangka yang tinggal dan lumpur hitam yang melitupi sebahagian kawasan pantainya.


Semua orang berasakan di Iskandar Muda lapangan kecil yang terpaksa memuatkan segala jenis pesawat yang sentiasa sibuk naik turun , orang ramai pun berasakkan , tiada ruang untuk bersantai atau merehatkan diri semuanya sibuk dan sebahagian yang lain di lapangan Iskandar Muda ini digunakan sebagai tempat simpanan barangan yang dihantar untuk dibahagikan kepada mangsa yang masih hidup dan terputus hubungan . Bantuan kebanyakannya dilaksanakan melalui udara. Banyak jalan yang menjadi penghubung kependalaman terputus dan ada juga yang di hantar melalui sampan besar atau boat yang berdaya mengharungi ombak kuat .


Dari Iskandar muda kami bertolak ke daerah gurchil satu penempatan yang selamat dan agak jauh dari banda Aceh .Gurchil lah tempat kami beroperasi menghantar bantuan ke daerah lain .


Setiap hari kami akan melawat dan memberikan bantuan kepada mangsa yang masih tinggal dan berlindung ditempatan sementara yang didirikan kebanyakannya dikawasan masjid dan tempat lapang yang memudahkan segala bantuan di sampaikan , Waktu ini semua pekerja bantuan masih lagi mengguinakan penutup hidung yang mencegah bau busuk yang datang menusuk kehidung , maklumlah baru beberapa hari sahaja dari tarikh kejadian, jadi ada yang masih lagi tertimbus dalam longgokan sampah yang merata ditepi jalan dan juga bersepah masih menunggui untuk di pungut dan dibersehkan ....Sambungan ..

No comments: