Friday, December 7, 2007

Musim sejuk yang mencengkam ...Balakot, Bissian ..




Bissian,daerah yang berhampiran dengan Balakot yang menggemparkan dunia dengan jumlah kematian yang amat besar berikutan terjadinya gempa di pagi 10 oktober 05. Beribu yang menjadi mangsa tenggelam bersama bangunan yang rapuh berserta isinya hancur dan berselerakan di muka bumi Balakot.


selepas kejadian yang menggemparkan itu saya dan rombongan yang disertai 2 orang doktor telah di beri peluang untuk bersama anak yatim yang tinggal di sebuah asrama yang disewa olih satu badan NGO , kedatangan kami kesana bertujuan untuk menyelaraskan anak- yatim yang tinggal di asrama dan juga memberi bantuan perubatan kepada penduduk sekitar.


Kawasan lembah Khaghan ini sungguh cantik ketika musim dingin , kesejukkannya juga amat ketara -5 darjah waktu paginya, menyebabkan pintu pun sentiasa tertutup rapat terlalu sejuk pada kita yang sekali-sekali mengharungi musim sejuk yang melampau.Biasa sahaja kalau tiga hari tak mandi, kalau nak mandi misti ada air panas yang dicampurkan dengan air sejuk . Kalau tak ada tak mandilah kita , musim ini juga bekalan letrik sentiasa terputus kadang heater yang ada terpaksa mengunakan generator, untuk memanaskan badan . selain itu heater yang dibakar dengan gas juga bolih digunakan tapi pada yang termampu kerana , kuantiti gas yang digunakan adalah besar dan jauh pula untuk mendapatkannya. Sengsara kalau tidak ada bekalan yang mencukupi di musim ini .


Dalam bulan Dicember ini keadaan yang sama akan berlaku dan sekali sekala saya terkenangkan keadaan dan kesusahan yang akan dihadapi olih anak-yatim yang perlu kepada bantuan dan ehsan dari semua pihak ini. Sekarang mereka tidak di Bissian lagi , mereka telah dipindahkan ke kawasan penempatan baru di Mansehra , Tapi tak jauh bezanya kerana Mansehra hanya 30 km dari Bissian . Kalau tinggal di asrama mungkin selesa walau sedikit sengsara,bagaimana yang masih tinggal di khemah-khemah yang terdapat sebagai tempat tinggal sementara bantuan seterusnya adalah sangat diperlukan ....Bantulah mereka yang sangat memerlukan bantuan untuk meringankan beban ini bukan sahaja dari kesejukkan , bayangkanlah anak-anak kecil yang masih di buaian ....

No comments: