Tuesday, December 4, 2007

Khatmandu,Nepal.


Negara kecil yang terpencil dikaki gunung yang tertinggi di dunia menjadi tumpuan pelancung yang gagah dan ingin menjejakkan kakinya dipuncak Everest, sebagai satu tanda yang agung dalam kehidupan yang singkat ini. Banyak orang yang telah sampai kekemuncaknya sebagai tanda pencapaiannya dan kejayaan yang agung dalam hidupnya. Beberapa nama disebut sebut, namun yang menjejakkan kaki dan nama yang selalu tertinggal dari sebutan umum adalah penunjuk jalan atau guides yang selalunya berulang -ulang mencipta kejayaan sesama mereka sambil membawa barangan pendaki yang mengupah mereka dan ada diantaranya sama-sama mencapai kejayaan bersama orang yang dibawanya.

Negara pergunungan ini jauh ketinggalan disegi ekonomi dan melalui proses pembangunan yang sangat perlahan . Mundur dan tertinggal.Sektor pelancunganlah yang menyebabkan lnjakan pada pembangunan negeri yang miskin ini .

Kesempatan yang diberikan pada tahun 1998 , semasa saya masih lagi bekerja dengan New Straits times ,dapatlah saya berkunjung dan menjelajahi Nepal secara ringkas .Kesempatan itu digunakan sepenuhnya walaupun dalam kesejukkan kerana musim sejuk waktu itu dan dalam berpuasa Ramadhan .

Saya bermotorsikal bersama kawan untuk mendapatkan seberapa banyak gambaran Nepal melalui lensa camera yang saya bawa.Kami ke Pokhara satu kawasan pergunungan yang apabila matahari petang kemerahan akan juga dilihat lontaran cahaya kemerahan dikemuncak nya yang yang bersalji akan bewarna kemerahan . Nasib tak menyebelahi saya , sampai disana masih jauh lagi perjalanan , matahari terbenam dulu dari kedatangan saya .

Sepanjang perjalanan ,sungguh cantik saya lihat kawasan perkampungan yang dipenuhi berbagai tanaman dan perusahan tradisi yang menjadi nadi ekonomi kepada penduduk luar bandar.

No comments: