Sunday, December 16, 2007

Sengsara Aceh..menangis merintih..







Bermacam cerita yang didengar sewaktu Tsunami berlaku,Semuanya sedih dan menyayat hati, Lampoh ok satu kawasan yang berhampiran dengan laut punya satu penempatan tentera ,satu padang golf dan tempat peranginan yang cantik semuanya musnah ,ketika saya melalui kawasan tersebut sempat saya melihat tangga rumah yang masih lagi tinggal sebagai tanda penempatan yang diduduki tentera itu pun berdasarkan cebisan pakaian seragam yang masih terdampar dalam kawasannya. Semuanya telah musnah ditelan Tsunami , dan disini juga saya mendengar satu cerrita yang mengesahkan bayi bersama buaian tersangkut diatas pokok yang agak 30 meter tingginya dan bayi diselamatkan setelah berlalunya Tsunami .Bapa kehilangan anak isteri dan suami kehilangan isteri dan anak-anak, dan ada yang habis semuanya . Banyak cerita yang didengar semuanya tinggal sebagai satu catatan ,tsunami mengangkut semuanya harta nyawa dan apa yang ada, yang tinggal hanyalah sebagai kenangan yang tak akan dilupakan .



Banda Aceh setiap sudut dan lorongnya dipenuhi lumpur hitam .Barangan niaga semuanya rosak . Ada kapal ikan terdampar di tengah jalanraya berhampiran dengan sebuah hotel .Bayangkan berapa jauh kapal itu dihanyutkan dari laut dan berapa tinggi air yang menghanyutkanya kerana tak terdapat satu kerosakan pun pada bangunan yang berhampiran tempat terdamparnya .



Masjid Baiturrahman di Banda Aceh menjadi tumpuan pada hari raya korban january 05, masjid ini tak mengalami kerosakkan .



Masih saya ingat Jalan yang menghala ke Krueng Raya , kiri kanannya masih lagi di tenggelami air dan tak ada bangunan yang tegak disini semuanya rebah kecuali sebahagian masjid di tepi jalan .Banyak sekatan jalan diadakan olih penduduk yang masih tinggal dengan menadah periok untuk mendapat simpati orang ramai yang lalu lalang .



Tiga tahun telah berlalu banyak perkara yang telah dilupakan dan tak dimuatkan dalam tulisan ,namun kita tetap menerima Qada dan Kadar dari Allah sebagai ujian . Allah maha mengetahui atas apa yang diturunkannya .

No comments: