Monday, December 31, 2007

Kenagan Lama budaya lama .Penutup tirai 2007.




Tak manis kalau segala yang pahit yang dilalui pada 2007 dibawa kedepan dan beriringan dengan tahun yang akan datang 2008. Kalau ada perancangan dan kekuatan baru mungkin tahun yang akan datang akan lebih baik dan segala dirancang InsyaAllah akan berjaya jika diizinkan .


Banyak catatan yang dilalui yang hanya mau ditulis dalam dairi sendiri dan tak perlu di ketahui umum, murung dan muram tahun 2007 adalah rekod yang tercatat dan tak perlu di hebah hebuhkan biarlah dia akan disimpan sebagai kenangan dan iktibar , untuk dijadikan panduan masa yang akan dilalui selagi hayat dikandung badan . Ada yang baik pun kita tak perlu nak berlebih bangga dengannya sekadar bersyukur dan berterima kasih diatas pemberian , mungkin juga yang tercatat dianggap hitam itupun ada hikmahnya yang kita tak mengetahui .


Untuk menutup yang muram dan suram janganlah kita hiaskan atau menutupnya dengan kain yang berbagai corak supaya ianya kelihatan cantik menarik tapi kita sebenarnya menipu diri , cuma tak perlu orang lain tahu kita dan Allah saja yang tahu , dan kita belajar dan kesalahan lampau supaya tahun mendatang kita lebih berwaspada dalam apa jua perkara yang kita akan


buat atau tempuhi .Semuga kita tak buta dalam celik dan terhimpit dalam kelapangan .


Penutup tirai tahun 2007 ini saya teringat akan kenangan yang masih lagi tersimpan bersama bukti yang cantik menarik , teringat saya akan arwah Sutan Sharil Lembang yang banyak mengajar saya tentang penulisan dan Kak Siti Bidayah , Yusuf manaf dan yang paling dihormati Pak samad, dan juga Pak Samad Said. Walaupun sepatah dua teguran dan ilmu yang diturunkan namun seperti emas harganya pada saya yang kerdil yang banyak masa dihabiskan pada kerja photography dan bukanlah menulis secara sepenuh masa, cuma kalau ada masa terluang dan peluang maka saya akan mencoret sesuatu yang tak sepatutnya saya simpan dan


dibiarkan beku dalam kepala walaupun tak berapa sangat kebolehan saya dalam bidang penulisan ini .


Antara kerja yang dibuat merakamkan kecantikan dan keindahan budaya saya juga meluahkan melalui penulisan yang pendek , antaranya saksikanlah apa yang telah saya simpan sekian lama dan lihatlah setelah dibetulkan dengan segala kemudahan teknologi yang saya tahu waktu ini .


Semuga akan menjadi sumber kekuatan dan ingatan kita waktu muda kita juga punya budaya yang telah diasuh sekian lama sejak dulu kala .

No comments: