Thursday, December 13, 2007

Tsunami, kesedaran dan Kesengsaraan .




Pagi itu, terkejut aku apabila melihat hala matahari jatuh atau sebelah barat dikaki langitnya awan yang menutupi langitnya kemerahan seperti waktu senja merahnya.Waktunya sudah melepasi subuh tapi mengapa warna kemerahannya belum lagi bertukar , aku suruh anak saudara ku untuk melihatnya betul-betul ,mungkin aku tersilap atau matahari sudah pun bertukar arah naiknya.Pagi 26 dec 04 satu tarikh yang akan diingati sepanjang hayat , aku melihat kemerahan warna langit yang begitu ketara dari hari -hari yang lainnya warna selepas waktu subuh yang selalunya hening dan pudar tapi hari itu menyebabkan aku tertanya-tanya.Petang itu aku telah berada di komplek beli -belah Padang Besar , Perlis dan aku mendapat kabar beberapa tempat telah dilanda Tsunami hingga menyebabkan kematian yang banyak .


Pulau peranginan di selatan thai , Pulau Pinang, dan Sumatera dan beberapa tempat lagi telah dikabarkan kerosakkan dan kematian yang banyak . Air laut yang setinggi 3 kali pohon kelapa telah menghempaskan kekuatanya di sekitar Aceh dan kepulauan lain banyak kerosakan berlaku dan bergelimpangan mayat yang hanyut dibawa arus seperti mana yang disiarkan di kaca Tv berita dari segenap tempat kejadian dilapurkan . Bersambung.....

No comments: