Thursday, November 29, 2007

Salak Jogja. Enak dan Segar.


Salak madu, lembut dan manis isinya , agak sederhana besar buahnya,enak dan memang manis rasanya, kalau kita bandingkan dengan rasa salak yang terdapat ditempat kita .Salak yang terdapat ditempat kita hanyalah ditanam secara rambang dan tidak dihasratkan untuk perniagaan .Jadi tanamannya tidak dibuat secara besar-besaran cuma individu yang teringinkan Salak saja yang menanam untuk makan sendiri dan dibuat jualan secara kecilan .

Tahun 06 oktober saya berkesempatan melawat perkebunan salak yang terdapat di Jogjakarta . walaupun kebun salak jauh di perkampungan namun kesuburan tanah yang bercampur hasilan dari muntahan gunung berapi ,mungkin menyebabkan buahnya yang sederhana besar dan enak itu dijual ditepi jalan sekitar perkampungan salak yang rimbun dan menghijau dilihat dari jauh .

Di sini salak ditanam secara meluas dilereng yang mungkin dulunya di tanam dengan padi . Jarak antara pokok ke pokok juga terlalu dekat diatas batas yang telah disediakan , tingginya lebih kurang semeter lebih kurang , kesuburan tanah disini menghasilkan salak yang bolih dieksportkan ke Malaysia dan juga ke tempat lain .

Kegigihan pekebun yang menanamnya juga jangan dipertikai kerana merekalah yang menanam dan menjualnya ditepi jalan laluan para pelancung yang dibawa dari jauh untuk melawat dan menikmati hasil salak dari sini .

No comments: