Friday, January 4, 2008

Bendang Tok Din . Sebuah catatan .


Dulu saya memang bolih menghasilkan sebuah lukisan sama ada dari cat air atau cat minyak ,tapi semuanya telah saya tinggalkan sejak berkecimpung dalam arena photography ditambah lagi dengan bebanan kerja dalam bidang photography di sebuah akhbar tempatan .Bolih dikatakan terlalu lama saya tinggalkan bidang lukisan yang menggunakan bahan asas seperti berus dan segala jenis cat. Sehingga kalau dulunya jika tak melukis atau mencoret sesuatu keatas kertas akan jadi resah gelisah .

Setelah lama berhenti kerja dan peluang untuk berjinak dengan bidang ini terdedah dan terlalu mudah ,tak payah lagi menggunakan cat, berus dan bahan yang lain, sebab semuanya ada didepan mata dengan mempelajari sikit-sikit secara sendirian di rumah dan melihat kawan-kawan yang menggunakan kemudahan ini ,makanya saya pun mencuba dan nampaknya ada juga hasil yang agak bolih diketengahkan , cumanya pilihan subjek mistilah sesuai dan dipadankan dengan berbagai cara dan teknik yang terdapat dalam " Adobe Photoshop" dan lain -lain software yang bolih saja di downloadkan melalui kemudahan internet.

Banyak kesabaran diperlukan dalam menggunakan teknik yang baru bagi saya, pertamanya kita tak ada pembelajaran secara khusus dalam bidang ini , tapi tak salah kalau kita mencuba .

Kombinasi gambar yang telah disimpan selama lebih dari dua puluh tahun dan dicantumkan dengan orang yang sama ketika umurnya sudah hampir kepada 80 tahun , agak memberangsangkan juga hasilnya pada nilaian saya yang telah lama meninggalkan lapangan berus dan cat dan sekarang beralih kepada teknik dan kemudahan yang disediakan olih teknologi baru masa kini . Semuga ianya memberi manafaat daripada masa terbuang kosong di rumah .

No comments: