Monday, August 18, 2008

Nazri dan HS NADA..







Nazri telah berjaya dalam usahanya dibidang penternakan lembu secara (feedlot). Sejak mengambil alih perniagaan dari bapanya En. Hassan , perniagaan menjual daging tempatan secara kecilan sudah kukuh dan berkembang .

Kini Nazri yang membuka kandang diatas tanah yang berhampiran tempat tinggal adiknya Azmi . Disini juga didirikan rumah sembelihan , rumah untuk pekerjanya dan satu asrama yang lengkap untuk kegunaan pelajar yang datang untuk mengikuti kursus penternakan lembu secara feedlot.Semuanya berhampiran dengan rumah kediaman tetapi tidak mendatangkan bauan yang tak enak ketika saya menjadi seorang pelajar disana.

Semua dirancang mengikut susunan atau sistem , jadi tempat yang kecil pun tidak mendatangkan keburukan pada jiran tetangga .

Kandang yang sentiasa dipenuhi lembu yang bakal menjadi daging itu , sekurangnya akan dimuatkan lebih kurang 30 ekor atau lebih untuk satu minggu bekalan.

Daging segar ini akan dibawa ketempat jualan harian di Selayang, Shah Alam dan juga Taman Melawati mengikut jadual .

Pusat jualan harian di Selayang dilengkapi dengan berbagai peralatan untuk memperoses daging kepada berbagai-bagai keluaran yang berasaskan daging .Bebola daging , daging yang diasingkan atau dipotong dibahagian tertentu mengikut saiz dijual dengan harga yang berbeza kerana ada bahagian tertentu dari seekor lembu digunakan untuk masakan yang berlainan .

Melihat kegigihan Nazri dan keluarganya bersatu hati, memperluaskan perniagaan asal bapanya sungguh tertarik mata memandang dan bersemangat pada sesiapa sahaja yang ingin menceburkan diri kedalam perniagaan ini .

Nazri dan keluarganya juga sanggup berkongsi ilmu dengan sesiapa sahaja untuk menjana perniagaan yang berpotensi ini.



No comments: