Friday, February 13, 2009

Halang-Halangan ke Gaza.




Pagi 24 .Jan 09 ,Tok Mat beritau duta Malaysia akan datang ke Al arish menemui Gavenor Al-Arish di pejabat Gavenor.
Kami bergegas pada pagi itu untuk menemui Duta dan rombongannya . Di pejabat Gavenor satu taklimat kepada duta diberikan ,kami turut serta. Kami telah menyampaiakan hasrat untuk ke Gaza kepada pegawai -pegawai kepada Gavenor yang hanya meluangkan masa hanya selama lebih kurang lima minit . Duta juga mendengar tentang percubaan pertama kami untuk memasuki Gaza gagal dan di suruh angkat kaki keluar dari Rafah .
Di pejabat Gabenur kami datang dengan teksi dan setelah selesai taklimat duta akan bertolak ke Rafah bersama rombongan. Kami bertanya duta kalau ada tempat kosong dapatlah kami menumpang untuk ke Rafah . Malangnya tak ada kosong maka kami menunggu ditepi jalan untuk mendapatkan van ke Rafah . 30 minit menunggu ditepi jalan berhampiran dengan pejabat Gabenur ,kami menaikki bas mini agak uzur ke Rafah .
Sampai Rafah , seperti biasa kesibukkan dan ramai orang menunggu diluar pintu sempadan, masing-masing menceritakan pengalamannya sudah berapa kali dan kali yang ke berapa mereka berada disitu untuk ke Gaza.
Barangan yang bertimbun didalam lori dan keluar masuk Ambulan dari Mesir yang menyesakkan pintu sempadan timbunan beg individu yang memenuhi ruang depan pintu sempadan menjadikan suasana seperti tunjuk perasaan jalanan.
Kami turut menunggu sambil mencuba nasib seperti yang lain didepan gate sempadan Rafah .
Duta Malaysia masih ada didalam komplek immigration .Rombongan mereka sampai dulu . Ada diantara sahabat yang telah lama sampai menceritakan duta bolih menolong kami untuk ke Gaza . Tok Mat buat keputusan untuk menemui duta sekali lagi kali ini didepan pintu sempadan Rafah .
Lama menunggu , muncullah Duta dan rombongan . Tok Mat terus menahan dan kelihatan mereka bercakap panjang , lama juga .
Tak Lama selepas pertemuan dengan duta Tok Mat buat keputusan untuk balik ke Kaherah bersama tiga anggota untuk menguruskan kemasukkan ke Gaza.Empat anggota rombongan lagi akan bermalam di Al-Arish . Menunggu di Al Arish sehingga rombongan yang ke kaherah pulang dan akan terus ke Rafah . Bersambung ...

No comments: