Friday, March 21, 2008

Membentuk buluh dari rebung dikalangan kaum Temiar .




Semangat nak menyekolahkan anak dan mau anak jadi orang yang berguna untuk bangsa dan negara telah sedar dikalangan penduduk orang asli. Ini saya lihat sendiri didepan mata, di mana seorang ibu berlari turun dari rumah untuk membekalkan anaknya yang hendak pulang ke asrama setelah menghabiskan masa hari minggu dirumah, bersama keluarga .
Walaupun kesempitan dalam berbagai-bagai segi namun ibu tak akan menghampakan anaknya sebelum melangkah kaki keasrama yang agak jauh dari perkampungan . Semangat ibu dan keinginan untuk berubah dalam menyemarakkan ilmu pengetahuan pada anak-anak akan lebih bermakna kepada seorang anak. Dalam segala kedaiffan nun jauh dalam hutan , tak pernah pudar semangat untuk belajar menambah ilmu dan merubah keadaan masa depan adalah penting untuk anak-anak orang asli kaum Temiar ini .
Berbagai cerita yang kita dengar dari luar tentang anak-anak orang asli yang daif ini dalam alam persekolahan .Ada sekolah yang lengkap- tapi kehadiran muridnya sangatlah rendah.
Usaha untuk membantu sama ada dari kerajaan atau badan-badan NGO tak berkurangan , tapi yang berkurangan adalah murid yang mengikuti kelas.Alat pengajaran lengkap tapi yang tak lengkap adalah semangat dan kekuatan murid . Mungkin disebabkan sikap yang lambat berubah dikalangan orang asli sendiri . Memanglah susah jika kita menjadi guru atau pendidik yang menangani dan menyampaikan ilmu kepada mereka yang jauh di pendalaman ini. Bukan mudah.Nak mengubah sikap yang dah sebati berkurun lama ini tapi takkan mustahil untuk mengubahnya , kerana sudah ada dikalangan orang asli yang telah menjadi peguam dan berbagai bidang professional lagi hasil dari didikan yang disampaikan olih guru-guru yang penuh didikasi.
Berakit kehulu, berenang ketepian. Bersakit dahulu bersenang kemudian .

No comments: