Monday, March 10, 2008

Mini hidro cerahkan malam kampung Tuel.



Kg Tuel , jauh ke dalam hutan dalam daerah Gua Musang lebih kurang 1 jam setengah melalui jalan balak yang telah lama beroperasi didaerah ini.Mereka berulang alik ke kawasan ini untuk mengeluarkan balak yang telah di potong.
Beberapa perkampungan orang asli telah lama ujud sejak sebelum merdeka , mendiami hutan yang damai ini , dikelilingi bukit dan beberapa anak sungai yang mengalir di lembahnya . Bersih dan sejuk airnya .
Datuk Dr. Razak telah lama mengenali kawasan ini dan hampir setiap orang yang ditemui mengenali Datuk Razak .Beliau yang bergiat dalam menyampaikan syiar islam kedaerah pendalaman ini dan beberapa pekerja yang sentiasa menolongnya dalam menyampaikan Islam telah memahami kerenah dan keunikkan pendududuk yang hidup dalam serba kekurangan ini .
Atas sokongan kawan dan tolan yang dikenali dan atas sumbangan keewangan yang dihulurkan maka lahirlah beberapa projek yang sedang dan telah disiapkan , antara yang telah siap ialah projek mini hidro yang menjanakan elektrik untuk kegunaan penduduk dan juga akan digunakan untuk menjalankan kilang untuk memproses kerepek yang faedahnya untuk orang asli tempatan sebagai satu sumber pendapatan .
Ada lagi beberapa projek yang telah diatur untuk menghasilkan pendapatan sampingan dan memberi pekerjaan kepada penduduk kampung Tuel ini .Semuanya telah dirangka dan perlaksanaannya mungkin tak berapa lama lagi .

No comments: