Tuesday, October 30, 2007

Keramahan Isla de Pasqua, dan kenangan ...


Isla de Pasqua. Mungkin ada diantara kita tak pernah mendengarnya satu nama yang unik dan jauh ribuan batu dari daerah kita tapi keramahan penduduknya tak pernah lupa dan elok rasanya dicatit dan dihebahkan sebagai satu ingatan bahawa kita pernah sampai didaerah ini dan menapak ,walaupun sekejap,tapi kesempatan beramah tamah dengan penghuninya yang tak banyak , dalam perkampungan nelayan yang jauh dari dan terasing namun kepulauan ini tak pernah sunyi dari kedatangan pelancung dari luar daerah mereka menyebabkan mereka sentiasa ramah pada tamu yang berkunjung kesana.

"Rappa Nui" adalah satu lagi panggilan yang menjadi sebutan penduduk tempatan kepada pulau yang banyak tarikan bahan sejarah ini . Binaan batu yang menyerupai lembaga manusia ini dihasilkan begitu unik yang melambangkan kekuatan penduduk tempatan pada masa itu dan mungkin juga sebagai satu simbul kepercayaan mereka kepada sesuatau yang bolih menahan mereka dari bahaya dari dari laut , dan berbagai lagi perkara yang bolih kita fikirkan

tentang kepercayaan penduduknya yang tentunya bertemadun kerena kejayaan hasil cipta bolih bertahan hingga kehari ini.

Ada lebih dari sepuluh lembaga yang ditegakkan ditepi laut ini, muka-muka lembaga ini semuanya menghadap ke laut. Memang terasa gerun kalau tiba saja kita bertemu dengan lembaga yang besar tersegam menunggu kedatangan kita , lebih lagi waktu senja.

Sikap ramah penduduk yang kebanyakannya adalah nelayan dan yang bekerja diladang buah jambu yang airnya dikotakkan sebagai sumber ekonomi pada pulau kecil dan terpencil ini .

Perkara yang paling saya ingati dan tak mungkin dilupakan ialah ketika menikmati lobster atau udang karang yang besar yang dihidangkan bersama makanan yang kebanyakannya dari ikan kerana kita mau pastikan apa yang dihidangkan adalah dari sumber halal.

Tak pernah saya mimpikan untuk sampai kesini, mungkin dah tersurat dek kerana kita ditugaskan membuat liputan pelayaran Azhar Mansur yang mencipta sejarah pelayaran solo melayari laut dunia bahagian selatan dari Langkawi dan berakhir juga di Langkawi,mengalami

peristiwa layar patah yang dipukul ribut ketika menghampiri kepulauan Falklands, Azhar yang terselamat dan terkandas di Falkland , menunggu gantian tiang layar yang baru , dan missi kami juga adalah bertujuan mengantarkan Layar yang baru untuk menggantikan layar yang patah di Falkland.

Sebelum sampai ke Falkaland yang memakan masa lima hari , kami berhenti dan singgah untuk mengisi minyak dan menunggu ada yang sampai kepada beberapa jam ,jadi semasa menunggu penerbagan disambung semula kita dapatlah melawat negeri yang disinggah dalam perjalanan menemui Azhar di Falklands .

No comments: