Friday, October 19, 2007

Rayo di kampung.Petani dan Ekonomi .


Puas kita merantau namun totap teringat kampung yang ditinggalkan , sepi kampung nan jauh namun tak bisa kita melupakan , walau jauh dimata namun dihati tetap terkonang , kita yang lahir dan membesar bersama sawah yang tak pernah terbiar walau kemarau panas memanchar ,tanah merekah dalam petak sawah tak pernah kita mengalah dan berserah. Kita anak dari sawah yang yang tak pernah menyerah kalah , hidup disini dibuai udara segar dikelilingi dikasihi dan kasih nya sentiasa mekar. sebab itulah walau jauh pun kita tetap berkampung .

Hari raya iedulfitri sambutan yang meriah dikampung ada yang berkenduri besar , di musim ini , dan yang jauh dan dekat semuanya berkumpul dan menjadikan kegirangan tak pernah berhenti . Tua muda berceloteh tentang yang dulu dan terkini penyeri majlis ikatan keluarga dieratkan lagi , alangkah baik nya kalau setiap tahun kita seperti ini .

Kampung kita tak banyak berubah ,kemajuan lambat datang kesini, orang bercakap pasal pertanian adalah perniagaan namun kita tetap begini cuma yang ketara ,dulu sawah setahun hanya sekali tapi sekarang sudah dua kali itu pun sudah lama sejak ada pengaliran Muda dan sungai kecil atau tali air yang merentangi sawah padi sejak aku masih berumur 12 tahun lagi . Sudah menjangkau 40 tahun lebih mungkin, satu jangka masa yang panjang dan sepatutnya perubahn telah banyak berlaku disini , ada yang berubah terutamanya petani yang dulunya tak pernah berulang alik kemana saja hanya berbasikal, sekarang dah bermotorsikal dan dulunya hanya rumah beratap nipah atau rumbia berdindingkan buluh dan sekarang ada yang mampu memiliki rumah batu beratap genting , tak di nafikan , tapi lihatlah bidang pencapaian yang lain juga terutamanya dalam pencapaian akedemik anak penoreh getah dan petani dan nelayan yang selalu dikategorikan sebagai kalangan miskin . dan ratanya memang miskin , dan tak dinafikan juga ada dikalangan petani yang telah berubah kerana kecekapannya yang juga punyai semangat yang mau mencorakkan diri kepada yang lebih baik taraf ekonominya lalu mempelbagaikan usahanya , maka pertukaran sikap dan pandai mengatur ekonomilah dia tergulung dalam kalangan yang terbaik dalam kawasan yang ratanya pendapatan tak seberapa ini .

Sumber pendapatan selain padi , ada jugalah dari getah dikebun yang disana sini sebagai penyambung anak sekolah nak belajar supaya lebih mengerti tentang kehidupan pesawah dan petani , kta bukannya anak dari Felda atau Felcra yang sentiasa ada peningkatan ekonomi kerana kehidupan mereka bergabung dan banyak perkara ,terutamanya bidang ekonomi sentiasa di peduli dengan teliti , kita pesawah dan petani hanya bergantung pada subsidi sana dan sini , banyak perancangan yang dibikin kurang menjadi, apakah kerana kita suka menyendiri atau kita terlalu berharap pada subsidi hingga kita digelar masyarakat subsidi ,apakah kita menanti peduli atau perancangan besar yang bolih merobah kehidupan yang kita lalui dah bertahun ini ,

Kepelbagaian tanaman dan ternakan mungkin bolih merobah ekonomi dan kita akan dilepaskan dari gelaran masyarakat subsidi satu hari nanti .

Mungkin banyak perkara yang perlu kita fikirkan untuk menjana pendapatan supaya kita bisa hidup berdikari dan menjadi pesawah dan petani yang disegani kerana hasil ternak dan tanaman yang menjadi sumber kepada peningkatan ekonomi .

No comments: