Sunday, August 26, 2007

Masin Air laut dan Masin Mulut...


Sudah hampir 15 tahun berlalu tapi kata -kata yang baik tinggalan seorang jemaah yang sama berada didalam khemah mu'asasah Mina ketika itu tetap segar dan menjadi ingatan ,semuga Rohnya haji Taib dirahmati Allah dan ditempatkan ditempat yang baik sebagai penduduk dalam syurga Allah .
Haji Taib berumur lebih kurang 80 tahun ketika aku bertemunya didalam khemah di Mina ,dia sedang terlantar berselimutkan kain putih pakaian ihram haji, menunggu waktu untuk melontar jumrah , dia demam tak dapat bangun walaupun beberapa kali dipanggil untuk melawat isterinya yang sedang dirawat dikemah yang berhampiran dengan nya .
Kesempatan berbual dan bertanya kabar dan memberi bantuan apa yang patut kepada orang tua yang sedang demam lebih bermakna disamping berasa kita adalah bersaudara disini dan di mana jua kita berada.
Haji Taib adalah pioneer atau orang yang awal menerokai dan membuka kawasan hutan yang tebal di Ulu Melaka Langkawi , segala kepayahan sebagai orang yang membuat kampung dialami Haji taib,menebang pokok sebesar pemeluk dan kayunya digunakan untuk mendirikan rumah sendiri, bergelut dengan babi hutan dan berbagai cabaran sebagai penerola dihadapi dengan tabah .Bila kawasan dah bersih dan cerah lalu ditanam kelapa,dan pokok yang sesuai untuk diujudkan perkampungan .
Tanaman kelapa adalah sumber rezeki yang utama selain pendapatan dari sumber yang lain untuk Haji Taib. Kebun kelapa yang diusahakan atas sebidang tanah pemberian kerajaan juga sudah berhasil, kelapa yang masak dan juga yang muda di jaja kesekitar kawasan berdekatan pantai Cenang dan lain tempat dengan basikal tuanya .
Disinilah aku mendapat pesanan dari Haji Taib ,lebih bernilai dari harga kelapa yang dijualnya setiap hari dan lebih nilai dari harga tanah yang diberikan kerajaan padanya.
Kita kalau berniaga pun tak semua yang dijual itu akan ditukar dengan duit,kadang kita akan hadapi pelanggan kita yang tak punya wang tapi teringin atau perlu pada barangan yang kita jaja, dalam kes ini pak Haji Taib berpesan beri keutamaan pada orang yang mengidam atau teringin sangat disebabkan mengandung atau sakit .Bagilah atau sedekahkan , dan ingatlah kudrat kita sebagai manusia nyok(kelapa) sebiji pun tak bolih buat. kita hanya tanam .
Lagi satu yang pak Aji Taib cerita adalah tentang pencuri yang sudah mencuri buah kelapa dikebunnya. Selama tiga kali pencuri ini mencuri kelapanya .Bukan saja dia mencuri kelapa tapi anak pokok kelapa yang baru dua tiga tahun mau hidup pun dicantasnya atau dimusnahkan.
Satu hari pak Aji Taib ke kebun kelapa dan dia bercakap sorang dalam kebun itu sambil menyebut " bukan saja Allah marahkan hang yang mencuri , pokok nyok yang baru nak hidup ini pun marah kat hang aku lagi laa.."
Malam yang ketiga pencuri itu hadapi nasib malang kelapa tak dapat maut yang datang .Pencuri terjatuh dari pokok kelapa , tersangkut pada pokok yang batangnya bertemu dan bernokhtahlah hidup si pencucri disitu juga dalam kegelapan malam.
Masin air laut bolih kita rasa masin mulut orang jadi penawar pada bisa...Allah sahajalah yang maha mengetahui.Semuga Rohnya Haji taib dirahmati Allah dan dikumpulkan bersama kalangan yang beriman . Amin..

No comments: