Sunday, August 5, 2007

Pejuang Tulin-Nelson Mandela.


April 1994 .Peluang tak datang selalu dan dengan begitu mudah, semasa bekerja saya telah berpeluang membuat liputan peralihan kuasa dari" Dasar Arphateid" yang diamalkan olih regim kulit putih yang memerintah Africa Selatan dibawah De Clark dan pemerintah sebelumnya yang telah menyebabkan kesengsaraan keperitan hidup warga peribumi berkulit hitam .Di sini kalau kita dilahirkan hitam maknanya hitamlah kita sepanjang hidup .Berbagai hak yang perlu untuk menjadi seorang manusia yang sempurna dinafikan dan diasingkan .Sistem dan tatacara dan budaya yang dimiliki akan dipisahkan dari amalan seharian dan kerana kulit hitam akan dihina sepanjang hidup .Sekolah diasingkan tidak bercampur antara kulit hitam dan kulit putih, Bas yang dinaiki untuk sesuatu perjalanan pun akan diasingkan malahan ada jalan tertentu tak bolih dilewati olih warga berkulit hitam . Tersisih segala amalan dalam budaya masyarakat berkulit hitam yang punya tatacara hidup sendiri ,dinafikan haknya malah tidak diiktiraf keujudannya,walaupun negeri adalah kepunyaan sendiri, hidup ditanah air sendiri cuma hak memerentah negara sendiri hilang dari mereka . Hidup dijajah olih bangsa kulit putih berkurun lamanya dengan memperaktikkan dasar yang dibenci dan dikutuk olih masyarakat seluruh dunia, namun tebal muka dan sifat tak tau malu bolih mengekalkan pemerintahan mereka hinggalah lahirnya pejuang-pejuang dikalangan bangsa berkulit hitam ini dan untuk mencapai kejayaan bukan senang dan mudah terpaksa mengorbankan beribu nyawa,mereka adalah pejuang -pejuang tulin yang lahir dari penindasan sekelumpuk manusia angkuh yang kelumpuknya kecil tapi berbisa kerana kesombongan yang dimiliki, mampu mencipta dan mengubah segala keharmonian dan susila bangsa setelah bangsa itu dibawah jajahan dan penguasaan mereka.
Nelson Mandela lahir dari keturunan yang dihormati dikalangan suku kaumnya, hidup susah ,terpisah sejak dari kecilnya, bernasib baik kerana mendapat pelajaran diperingkat awal hidupnya .Susah payah diawalan mengajarnya berjati diri dan kental dan lasak menghadapi tendang terajang dalam memperjuangkan nasib bangsanya.
Kerjaya peguam dipilihnya, mungkin disudut hatinya mahu membetulkan keadaan ketidak samaan yang membelenggu kehidupan dalam masyarakatnya ,beliau menubuhkan kumpulan penentangan yang dianggotai olih kawan-kawan yang sebaya dan juga dari kalangan yang senior darinya . Penentangan berupa tunjuk perasaan dan demonstrasi dianjurkan, berkali-kali sekiranya ada masaalah berbangkit . Ada diantara kawan yang berjuang bersama beliau gugur tewas dalam usaha mendaulatkan bangsa ini.Perkara ini adalah biasa dikalangan para pejuang yang berusaha untuk kepentingan dan maruah yang dituntut.
Semasa saya sampai disini untuk membuat liputan gambar bersama pemberita Ben yang juga berkulit hitam tapi nasibnya lebih baik kerana dilahirkan di Malaysia dan tidak diasingkan sepertimana orang yang berkulit hitam di Africa selatan ini ,Ben setiap kali mau keluar membuat liputan akan mengenakan topi yang mempunyai lambang Malaysia diatasnya . Maklumlah disini nampak tenang tetapi berbahaya , kerana banyak terdapat "snipers" atau penembak curi, yang sentiasa mencuri untuk menembak sesiapa sahaja yang dianggap musuh .Dikalangan partai yang mengambil bahagian dalam pilihan umum ini untuk menentukan kerajaan dan mengeluarkan Arphateid dari berkuasa banyak pendukungnya berpuak-puak mendukung partai yang tertentu ,kadang-kadang timbul perbalahan sama sendiri sehingga tembak menembak berlaku . Hari pertama mendaftar diri sebagai orang luar yang membuat liputan , ketika dalam teksi untuk balik kehotel saya telah di kejutkan dengan berita yang disampaikan ketika dalam perjalanan melalui radio, seorang jurugambar mati ditembak ketika membuat liputan tembak-menembak yang berlaku diantara pendokong Butholezi dan Inkhata , Jurugambar yang pernah memenangi anugerah pulitzer atas gambar yang telah dirakamkan beliau semasa aksi penentangaan yang diadakan sebelum pilahan raya yang diadakan berlaku dan beliau mati ketika saat kemuncak penentuan perjuangan dan peralihan yang akan berlaku selepas pilihanraya ini . Beliau pergi terlebih dahulu tak sempat menikmati kemenangan .Maaf saya terlupa namanya , Beliau adalah dari Akhbar the STAR. South Africa.
Gerun juga ketika berada dalam negara yang punya keadaan yang tidak menentu ini .
Pagi-pagi sudah ada berita bom sana -bom sini.
Berbalik kepada Mandela dan ketokohan yang dimiliki dan kekentalan perjuangan hingga menyebabkan beliau di perosok kedalam penjara selama 27 tahun dan bayangkan 27 tahun adalah satu masa yang terlalu lama pada manusia yang telah biasa dengan kehidupan bebas walaupun dalam belenggu penjajahan , namun demi perjuangan beliau tabah dan terima dengan redha.
Rasa beruntung dalam kerjaya yang singkat tapi padat dengan peristiwa yang diperlihatkan dan berpeluang secara dekat menemui para pejuang kental yang disanjung olih bangsanya dan dihormati olih sekelian bangsa bermaruah didunia yang sentiasa hidup berjuang menegakkan keadilan sejagat.
Saya berpeluang membuat liputan saat kemenangan ANC dan peralihan yang berlaku ketika bendera bertukar pada malam yang bersejarah dan melihat kegembiraan yang terpancar dari setiap wajah baik tua mau pun yang muda masing-masing berseri dan punya harga diri dinegeri sendiri.
Hampir ada ketikanya saya juga turut menghentakkan kaki menurut lagu dan irama yang di mainkan dimalam yang setiap orang tak kira hitam ,putih atau kulit berwarna punya maruah dan harga diri. Saya seronok dan berbangga dapat bersama bergembira dan tumpang sekaki.
Sambungan...

No comments: