Wednesday, August 15, 2007

Muzium Quneitra simbul kekejaman dan kesengsaraan .



Quneitra, Syria terletak bersempadan dengan Israel, Bukit Golan menjadi pemisah sejak tahun 1967. Lembah subur yang menjadi idaman Israel sekarang dibawah penguasaannya.Punca Air yang mengalir keSyria dan Jordan menyebabkan daerah ini di serang dan ditawan pada peperangan 1967, Israel begitu rakus sekali dalam usaha mereka untuk memiliki daerah subur ini , penduduknya di usir dari jumlah yang 24,000 orang yang menghuni daerah ini hanya tinggal 4,000 orang sahaja .
Pada 1971 presiden Syria cuba untuk mengambil kembali daerah ini tapi tak berjaya hanya sebahagian sahaja daerah ini dapat di kembalikan pada Syria sebahagian lagi menjadi milik Israel hingga sekarang.Kedegilan Israel untuk meninggalakn wilayah ini terbukti sehingga sekarang ,Jelas kesan peluru yang dilepaskan terhadap hospital ,masjid dan juga gereja menjadi bukti kekejaman yang dilakukan Israel sebelum mereka meninggalkan wilayah Quneitra ini setelah diarahkan PBB supaya meninggalkan wilayah ini dalam masa 10 hari. Dalam masa 10 hari inilah yang diambil Israel untuk memusnahkan segala bangunan yang ada samaada rumah kediaman atau masjid gereja dan hospital tidak lagi dihormati olih Israel yang kejam itu.
Sekarang Quneitra diistiharkan sebagai muzium olih Syria untuk mengingati peperangan dan kekejaman yang telah dilakukan olih tentera Israel . Setiap hari minggu kita akan dapati keluarga yang pernah bermastautin di kawasan ini yang juga pernah memiliki rumah dan sebagainya akan kembali kesini untuk mengenang kembali apa yang telah berlaku terhadap keluarga dan harta yang telah musnah dan mereka diusir dari tanah subur yang pernah dimiliki suatu waktu dahulu .

No comments: