Monday, August 20, 2007

Shouting Valley-Tanda perpisahan dan kenangan .



Peperangan 1967 meninggalakan kesan yang mendalam kepada penduduk Syria keseluruhanya, bukan sahaja Syria yang menghadapi dan menjadi sasaran Israel malah negara yang berdekatan atau jiran yang hampir dengan Syria menerima bahang. Apabila Syria terpaksa menyerahkan Bukit Golan kepada Israel, malunya bukan kepalang jiran yang berdiam diri dan negara yang dibawah belenggu dan telunjuk America yang kaya dengan hasil bumi tak dapat berbuat apa-apa ,kesatuan ummah yang dicanangkan berpecah rupanya, ketika sebuah negara sahabat terpaksa menghadapi perit dan getir dan kalah dalam peperangan yang sepatutnya menjadi musuh bersama .Percubaan Presiden Hafiz Al-Asad untuk megambil semula negara yang telah dijajah pada 1971 hanya mendapat sebahagian dari Bukit Golan . Tanah subur kini jatuh ketangan musuh rakyat terpaksa berpisah saudara terpaksa berpisah negara terbahagi.
Saya telah sempat singgah ketempat yang dipanggil dengan nama Shouting Valley ,di mana sempadan antara kedua negara ini dipisahkan dengan kawat sempadan yang mempunyai arus letrik .Sempadan ini direnggangkan jaraknya 1km dan masing-masing mempunyai keluasan jarak 500m sebagai no man's land .Disebelah Syria satu unjuran lapangan telah dibuat untuk memberi peluang kepada sanak saudara yang terpisah berintraksi.
kemudahan ini jarang digunakan setelah saudara yang terpisah ini sudah hilang keakraban ,mungkin telah bertukar jenerasi lalu keakraban antara yang terpisah ini menjadi longgar. Bayangkan lah kalau dulu dua beradik yang berdekatan dalam satu daerah ,tetapi bila daerah terbahagi dan dijajah lalu terpisahlah antara keduanya, mungkin keadaan ini akan berterusan sehinggalah Syria mendapat kemenangan dan wilayah ini dipulangkan semula kepada yang hak .
Bukan sahaja Israel menang dan mendapat wilayah baru ,Israel jugak meninggalkan
kekejaman yang takkan dilupakan untuk diingati penduduk yang sekarang ini berpindah dari wilayah subur dan mempunyai sumber air ini . Kesan tinggalan dari manusia biadab ini dapat dilihat hingga sekarang , rumah yang diruntuhkan bergelimpangan menyembah bumi ,apalagi masjid dan gereja yang sengaja diranapkan ditinggalkan dan sekarang ini telah dijadikan Muzium olih Syria.

No comments: