Friday, December 28, 2007

Falkland .Tenang dan Sunyi,kenangan bersama Azhar.











Rombongan Media yang dihantar kerajaan Malaysia bersama dalam penerbangan TUDM bertujuan untuk mengantarkan Tiang Layar yang baru untuk menggantikan tiang layar yang telah patah di pukul ribut pelayaran jalur gemilang olih Azhar Mansur. Falkland. Setelah lima hari penerbangan yang berhenti untuk mengisi minyak selepas 7 tujuh jam atau sembilan jam pernerbangan .Pesawat C 130 ini akan singgah ketempat yang telah di tetapkan. Di Bribane Australia, kami berhenti dan bermalam kerana esoknya tiang layar akan dimuatkan ke dalam pesawat untuk dihantarkan ke Falkland.Semasa berhenti inilah kami berpeluang melawat dan berjalan-jalan sekitar bandar atau kawasan airport yang disinggahi . Peluang ini digunakan sepenuhnya olih kami untuk merakam gambar dan melihat tempat yang berdekatan dan tidak melebihi masa yang dibenarkan .




Kesempatan ini memberi peluang pada saya untuk merakamkan gambar sebanyak mungkin , bukan senang untuk mendapatkan peluang seperti ini . Kalau mau pergi sendiri mungkin tak akan sampai kenegara yang kecil di kepulauan Pasifik ini .




Azhar memulakan pelayaran solonya dari Langkawi Porto Malai, menghadapi kesukaran setelah hampir sebulan meredah lautan . Jalur Gemilang di pukul ribut , tiang layarnya telah patah tiga dan dia terpaksa memotongnya untuk meneruskan pelayaran kerana tiang yang patah itu berada dibawah perut Jalur Gemilang ini membahayakan dan menyekat kelancaran dan pergerakan pelayaran. Dalam hujan ribut yang kuat itu Azhar berjaya memotong untuk meneruskan pelayaran, dengan menggunakan layar yang ada walaupun pendek, kerana itu saja yang tinggal, beliau menggunakan engine yang sememangnya dibekalkan untuk diguna ketika menghadapi kesukaran . Dengan engine yang rendah kuasa kuda itulah Azhar berjaya sampai ke Falkland dan menunggu gantian dari pembekal .




Falkland tak ramai penduduknya ketika itu dalam tahun 1998 bulan Mei saya dapat tahu penduduknya hanyalah dalam lengkungan dua ribu orang sahaja . Perhubungan antara penduduk juga begitu rapat kerana bandar kecil yang sunyi ini hanya mempunyai satu pelabuhan ,airport dan pusat pentadbiran yang cukup untuk menguruskan penduduk yang hanya dua ribu ,selain dari kawasan ternakannya yang luas mata memandang, banyak ternakan dari bilangan manusia pengghuninya .




Falkland terkenal kerana sejarah peperangan yang berlaku antara Argentina yang mengakui menjadi haknya da British yang bertapak dan menjajah kepulauanya . Peperangan yang berlaku sekitar tahun 1980-an ini menyebabkan setengah kawasan tak bolih dijejaki kerana masih ada periuk api yang masih aktif.Terutamnya di Kawasan berhampiran pelabuhan Stanley .




Jalan yang kecil dan penduduknya yang banyak tinggal dikawasan berhampiran pelabuhan , keadaannya yang sunyi dan jam empat petang sudah pun gelap semuanya , penduduknya akan mengisi masa malam yang panjang di-pub atau tempat hiburan yang terdapat dihotel-hotel yang mengisi keperluan pelancung yang suka pada kesunyian dan peniaga yang berurusan dagang dengan bandar pinggiran hemispira selatan ini .Kesejukkan, dan burung-burung yang tak bolih di ganggu ini bebas beterbangan digigi airnya serta kapal -kapal yang masih tersadai di pelabuhannya dan tak lupa pada keramahan pendudukyang kecil bilangan dari ternakan ,semuanya akan terpahat bersama peluang menemui Azhar yang telah sekian lama tersadai dan sebelum pulang kami sempat menolong menaikkan tiang layar Jalur Gemilang bersama dengan Anggota TUDM yang di ketuai Saudara Nazri Maaf pangkat terlupa ..dan lain anggota yang masih dingati seperti sdr Saad, Mustafa. Capt Zakaria, Sdr Effendi Dan Major Omar ketika itu Dan Major Roslan yang semasa itu berpengkalan di Labuan . Semuga semuanya sihat dan tak lupakan kenangan yang pernah kita lalui terbang bersama menggelilingi dunia bersama pesawat C130 TUDM catetan yang tidak digembar gemburkan bersama Catitan yang Azhar , mengharungi laut Selatan selama lebih kurang lapan bulan tapi TUDM membuat catitan senyap selama 18 hari .

No comments: