Saturday, December 22, 2007

Kecekalan .Azhar Mansur mencapai impian dan kegemilangan .


Kecekalan mengharungi lautan luas ,menghadapi ribut dan taufan, ombak besar dan kesunyian malam sambil meredah kegelapan selama beberapa bulan untuk menggemilangkan nama dan mengangkat darjat ilmu pelayaran dikalangan anak muda bukanlah perkara yang mudah untuk dicapai melainkan disertai keberanian dan kesungguhan yang jitu.

Bukan senang pula nak menjayakan sesuatu projek .Mesti punyai kelengkapan dari berbagai sudut ,antaranya yang penting ialah ilmu pengetahuan tentang sesuatu bidang atau perkara yang nak di ceburi, kalau sudah ada ilmu yang lain perlu diusahakan sebagai pelengkap misalnya keewangan yang mencukupi untuk memulakannya seperti membeli alat-alat yang diperlukan ,bukan mudah juga kalau sekiranya projek itu melibatkan nama negara .

Contohnya apa yang telah berlaku keatas saudara Azhar Mansur yang begitu susah untuk memulakan projek jalur gemilangnya pada tahun 1998. Ketika ini juga negara sedang menghadapi kerisis keewangan yang dahsyat . Banyak kali projek ini ditangguhkan .Berbagai cara telah digunakan untuk mendapatkan pembiayaan dan sokongan namun sambutannya tidaklah begitu menggalakkan pada permulaan projek ini sehinggalah ada campur tangan dari Dr. Mahathir yang menjadi perdana menteri ketika itu.

The New Straits Time ketika itu dibawah Kadir Jasin berusaha mengadakan berbagai promosi untuk mendapatkan penajaan , tapi sambutannya terlalu dingin , yang saya ingat hanya sekadar 50,000 Rm sahaja itupun dari satu sumbangan yang diberikan olih PLUS.

Satu ketika Azhar dah hampir kecewa dengan sambutan yang diberikan keatas projek Jalur Gemilang ini . Sehinggalah dia muncul dengan pembiayaan dari satu Konsortium yang sanggup membiayai projeknya .

Bermula dari sinilah Azhar melengkapkan segala yang diperlukan untuk mencapai niat dan hajatnya untuk menaikkan nama negara bersandarkan semangat Malaysia bolih .

Azhar memulakan perjalanan pelayaran solonya dari Porto Malai Langkawi mengikuti laluan selatan . Akan di sambung...

No comments: