Wednesday, December 19, 2007

Imbauan kenangan... di pagi penuh kemuliaan .


Hari yang mulia ni dimana jemaah sedang sibuk menunaikan ibadah haji di Makkah. Aku sendirian dirumah , tempat aku menumpang hidup bersama keluarga , berbagai perkara yang timbul dalam keseorangan begini , poket pun tak sangat berisi , di pagi mulia ini , Teringat kawasan peperangan yang telah aku lewati di Iraq, dan pagi ini aku telah mengirimkan sms pada kawan yang telah lama aku kenali dan dia telah lama berada di Malaysia ini dah ada anak empat atau liama setelah berkawin dengan perempuan kelantan . sejak meninggalkan negaranya baru dua kali sahaja dia balik kenegeranya untuk menemui ibunya yang telah tua dan uzur . tinggal di sekitar Baghdad.

Aku juga teringatkan Yasmin yang pernah datang kesini untuk mendapatkan rawatan perubatan keatas kakinya yang telah putus keduanya , dulu semasa dia berada disini umurnya dah sembilan tahun sekarang dah mungkin 13 tahun , bagaimanakah rupa parasnya ketika ini dan aku juga telah dapat berita melalui seorang kawan bahawa bapa Yasmin telah tiada lagi didunia ini. Haji Waadi telah lama tiada dan Yasmin mungkin tinggal bersama saudara lelakinya yang masih hidup dan juga ibunya yang sudah tua . Abangnya yang sulung telah terkorban ketika serangan besar-besaran yang dilakukan olih Amerika diawal penaklukkan keatas Iraq dalam tahun 2003.

Semuanya aku terbayang di pagi mulia ini , Aku terbayang tentang Yasmin yang berjalan kesana kemari menggunakan kaki palsu, apakah kaki palsunya masih bolih digunakan setelah tiga emapt tahun berlalu . Apakah dia telah menukarkan di baghdad atau dia masih menunggu kaki palsu yang baru dari sini, atau dia mau datang kesini untuk sementara ,ketika Iraq masih lagi dalam huru-hara.

Aku tak tau kenapa pagi ini aku teringat banyak perkara yang menjadi sejarah hidup yang tertulis diminda yang kadang- kala luput dari fakta kukuh yang sepatutnya menjadi segar dalam ingatan .

Mungkin aku takkan lupakan peristiwa 12 April 2003 , aku dan rombongan di serang ketika berada di At-Taura tidak jauh dari Baghdad, selepas menyampaikan ubat-ubatan ke hospital Al-Qudsiah . Disini juga aku berdoa semuga Roh saudara ku yang memandu pada pagi itu di rahmati Allah yang maha pengasih , Aku lupa namanya, dia meninggalkan anak lima bersama isteri di Syria. Semuga kembalinya kerahmatullah sebagai syuhadah .

Banyak lagi yang aku kenangkan dalam menghayati pagi indah ini dan banyak korban yang dilakukan olih gulungan yang berada dan mampu dan dagingnya disedekahkan kepada fakir miskin ,Alhamdulillah ketika aku termangu dengan berbagai kenangan ini aku masih ada kawan yang masih mengingati ketika susah dan gundah ini , dan anak yang sudi membantu . Alhamdulillah syukur aku pada Allah yang mencipta hambanya dan mengutip pengalaman dari berbagai sudut kehidupan dan lewati dengan berbagai dugaan untuk menguji keimanan. Semuga aku Tabah dalam pasrah .

No comments: