Sunday, December 30, 2007

Hemah dalam dagang .


Esok malam 2007 akan menutup tirainya. Tinggallah segala yang akan menjadi kenangan
untuk diingati atau untuk terus menjadi luka yang belum tentu akan sembuh dengan mudah .
Kenangan yang manis pasti sukar kita melupakan ,melainkan nyanyuk yang mengganggu fikiran , kejayaan sesuatu akan menjadi ingatan sepanjang hidup.Kegagalan akan menjadi luka yang sukar sembuh tak mudah untuk kita melupakan.
Gagal dalam sesuatu perkara bukannya berarti kita telah menutup segala ajakan atau tawaran yang dianjurkan, cuma kita akan lebih berhati-hati supaya persediaan yang lebih rapi harus dibuat ubtuk menghadapi segala kemungkinan , tapi harus juga diingat sukar kita mengesan tipu daya dari kawan yang telah sedia berhajat dan menyusun strategi dan mengkaji kelemahan dan kekuatan kita terlebih dulu .
Salahnya kita juga dalam berhati dan rapi ,ada waktunya kita alpa, masa inilah yang kita tergelincir dan terhantuk dan ada yang akan terus terjerumus kedalam jerat yang sedia menanti disediakan olih kawan ,Bukan orang lain kawan yang selalu minum dan makan bersama malah ada yang lebih rapat lagi dari makan dan minum bersama .

Niat kawan terhadap kita sukar kita membacanya , selalunya kita terlalu percaya dan berharap bahawa kawan akan jujur, namun sebaliknya yang kita dapati dari kejujuran dan keikhlasan yang hanya dibibir tak sedikit pun bertapak di hati .
Banyak kawan berpatah arang setelah terjadi perselisihan dalam sesuatu pakatan atau kongsi , contohnya dalam perniagaan . Kecil atau besar perniagaan bukanlah ukuran tapi kalau tak ada kejujuran dan keikhlasan dalam perkongsiaan maka akan berpecahlah diantara kawan .
Dalam perniagaan perlu banyak kesabaran dalam berkawan ,Keikhlasan kejujuran dan ketelusan selain dari perjanjian yang bertulis sebagai pegangan banyak lain perkara yang perlu disediakan untuk menjayakan dan menguatkan perniagaan dan persahabatan ,dan perjanjian yang dibuat itu biarlah pecah kongsi atau pakatan namun perniagaan tetap di teruskan , bak kata orang Lembu di pegang pada tali , manusia dipegang pada janji .
Banyak perkara lagi yang bolih kita kumpulkan untuk di renung dan muhasabahkan mungkin cukup dulu sebagi catatan , mungkin lain catetan akan dimuatkan perkara yang selalu menjadi jatuh bangun dalam perniagaan dan ada yang berniaga atas angin
kongsi tak pecah perniagaan berwadah ,,, ...

No comments: