Tuesday, July 3, 2007

Hilang cara tak hilang bicara.


Melihat kerbau menarik sisir untuk meratakan tanah sawah dan jerit pekik petani mengarahkan kerbau berjalan ,mungkin telah hilang ketika ini.Kerbau berjalan meredah lumpur sawah yang kadang tenggelam dan lambat mengatur langkahnya .Maklumlah tanah lembut airnya dah melimpah.Tenggiling satu lagi alat yang di buat dari kayu berat juga di tarik olih kerbau untuk meratakan tanah sebelum di tanam padi , semua ini telah hilang dari pandangan .
Petani memulakan tugasnya seawal pagi hingga tengahari supaya mereka dapat rehat ,Petang petani akan rehatkan kerbau dan diberi rumput yang di potong .Hubungan keduanya saling memahami tugas masing-masing ,bertolongan di antaranya. Suasana dan keriuhan begini sudah lama hilang yang ada sekarang adalah deruan mesin yang menggegar tanah dan asap berkepulan di udara dan udara dikampung yang sepatutnya segar dah bertukar. Bau asap.
Petani sekarang menanam padi dan merawatnya sehinggalah padi masak dan di potong olih mesin yang berat macam kereta kebal .Siap dipotong padinya akan terkumpul dalam ruang yang tersedia dan terus di bawa keatas lori yang sedia menunggu untuk di hantar kekilang. padi sudah tak disimpan lagi, di kepok atau jelapang yang duduknya berhampiran dengan rumah petani .
Petani sekarang membeli beras dah tak merasa hasil tanaman sendiri.Banyak kelainan
,tangan yang menanam dan menunggu padi hingga masak tapi mulut dah tak merasa lagi hasil dari tangan sendiri. Apakah ini perubahan , hasil dari teknologi?

No comments: