Sunday, July 8, 2007

Tukang Melayu Hilang Pahat.


Kalau dulu kita ke Kelantan atau Terengganu, banyak perkara yang kita bolih lihat selain dari pemandangan tempat menarik dan pantai yang cantik .Sekarang kalau kesana mungkin bertambah cantik pemandangan dan binaan rumah yang berbagai gaya , tapi dah hilang citarasa. Seni bina dan keunikan ketukangan yang halus dari hasil seni tangan dalam mencipta bentuk atau rekaan keatas kayu yang di hias pada binaan rumah sudah di telan kemajuan binaan rumah yang berasaskan batu . Ciptaan yang berasaskan bentuk dari bunga raya ,pucuk rebung dan lain lagi dah tenggelam .
Mungkin tukangnya dah berhijrah atau dah berkurangan atau tak ada pendapatan kalau sekiranya meneruskan , atau tak diberikan galakan .
Sesuatu usaha perlu di ujudkan untuk mengembalikan kegemilangan ini . Kita sekarang banyak disogokan ukiran kayu jati yang bukanya dari penciptaan melayu tempatan , buka kita tak kenal kayu jati atau kita tak pandai ukir atas kayu jati tapi mungkin sokongan dan galakkan tak bersungguhan lalu hilanglah kemahiran tukang ukir yang telah ujud mencari pendapatan dibidang lain . Kita rasa perlu ada sokongan kuat untuk mengujudkan kembali kesenian dan kepandaian penciptaan yang pernah kita miliki.

No comments: