Monday, July 23, 2007

Kedinginan yang mencengkam.


Bissian , dalam daerah Balakot dikelilingi gunung-ganang yang pada musim dingin memutih salji diatas puncaknya.Suhu bolih mencecah sehingga minus lima degree pada waktu paginya dan lopak-lopak kecil yang berisi air akan kebekuan . Kalau tidak ada pemanas dalam rumah atau dalam khemah mungkin keresahan dan kesejukkanlah sehingga matahari yang malap muncul di sebalik awan yang putih .
Pada yang family yang punya anak kecil tentulah selimut yang tebal akan melitupi badan . Pada yang tak punya selimut tebal akan eratlah pelukkan ibu . kalaulah tidak ada pemanas diwaktu ini mungkin kesejukkan bolih membawa bencana .
Balakot yang runtuh kebumi akibat gempa pada oktober 05 mengorbankan puluhan ribu jiwa.Pada february 06 saya sempat kesana menguruskan anak -anak yatim yang dibawah tanggungan GPM (Malaysia).Anak yatim yang sudah biasa dengan cuaca pergunungan dalam musim dingin tidur berhimpitan walau punya pemanas yang kadangkala terhenti akibat terputus bekalan letrik .Ada generator pun tak begitu tahan beroperasi dalam jangka masa yang lama ,kerana generator buatan Cina.
Musim dingin , Kayu adalah menjadi bahan bakar yang sangat di perlukan ,Harga mahal pada waktu ini , kayu pula sudah berkurangan dikawasan pergunungan , sudah nampak jarang kalau dipandang dari bawah kearah pergunugan yang diliputi salji.

Tinggal dalam Khemah pada musim dingin sangatlah sejuk ,ada yang terpasa menghadapi musim dingin ini didalam khemah yang berlantaikan tikar di atas tanah , aduh bayangkan ....Orang tua yang sakit dan anak kecil.

Kaki gunung dikawasan Bissian ini memutih jika dipandang dari atas ,khemah masih lagi menjadi tempat untuk berteduh . dan mereka juga masih menunggu bantuan -bantuan yang di janjikan .

No comments: