Monday, July 30, 2007

Negarawan Agung-menjelang 50 tahun Kemerdekaan


Cerita yang kita dengar dari sumber dan kita masih ingat tak kiralah semasa kita masih sekolah atau selepas sekolah dan bekerja, tetapi kita tetap rasa bertuah kerana hidup dalam zaman seseorang yang kita hormati selain dari kalangan saudara kita ,kita juga diajar menghormati kebaikan dan jasa orang lain terhadap kita atau manusia seluruhnya , dan sesiapa yang memakmurkan bumi adalah layak mendapat sanjungan dan pujian lebih-lebih lagi perkara ini adalah sesuatu yang di suruh olih agama yang kita anuti dan berpegang dengannya.Mengenang jasa pemimpin yang pernah memimpin kita dan memberi terima kasih atas segala kebaikan yang dilakukannya saya rasa ada perlu dipupuk dan diajar kepada generasi kita , supaya generasi akan datang akan lebih baik dan bermoral tinggi dari kita yang ada sekarang .
Dalam hati kecil kita selalu berperang dengan apa yang kita telah nampak dan berlaku depan mata kita ,gejala sosial yang menghimpit anak kita dan zaman kita rasa sukar nak di bendung . tapi kita tak sekali menyerah kalah dengan himpitan ini. Pelbagai cara telah digunakan olih pelbagai pihak dari ibu-bapa,guru, polis dan berbagai lagi pasukan gempur yang digunakan untuk mencegah dan menangani isu rendah moral yang berlaku dikalangan kita dalam perencanaan kearah pencapaian yang lebih baik dalam segenap perkara untuk melengkapkan diri sebagai manusia yang berilmu ,bermoral dalam wadah mengisi arti kemerdekaan yang telah kita duduki selama 50 tahun .
Semasa bekerja pernah saya melewati beberapa negara yang telah dulu merdeka dari negara kita, ada negara yang hanya mempunyai sebatang jalan sejauh kurang lebih 80 km dan dipanggil highway , sampai saja kita di penghujung yang dikatakan highway kita akan didatangi olih penjual yang menjaja bermacam rupa barangan dari kraftangan dan makanan dan macam-macamn lagi barangan yang bolih dibuat dan dujual untuk pengguna highway tersebut .Dalam negara ini juga terdapat buah kelapa sawit yang dijual ikut timbangan dari tandan yang berselerak dalam pasar pagi negeri itu.Sedangkan negara inilah yang dulunya kita dapatkan benih sawit untuk ditanam dan dibuat perladangan felda dan sebagainya.
Banyak lagi perkara yang perlu kita kaji dan kita hargai apa yang baik dilakukan olih yang memimpin tak kiralah pemimpin besar dan terkenal dan pemimpimpin kecil diperkampungan . Mencegah yang buruk dari berlaku adalah tugas dan amanah setiap individu yang mahukan kebaikan berlaku pada dirinya dan dipanjangkan kepada insan insan yang menjadi ummah sesebuah negara. Kita sanjung kita junjung pemimpin yang menyampaikan amanah untuk memakmurkan bumi yang kita sama-sama pijak .
Kalau kita rasa kita dah bijak ,tentulah yang nak memimpin mesti lebih lagi bijak, kalau tak orang tak nampak , jadi pemimpin berbisa tapak, tempat yang licin pun bolih menapak .Pemimpin yang beralas ikhlas ,mati bertahun namanya berbekas ,jernih dan jelas.

No comments: