Monday, July 16, 2007

Menjelang 50 Tahun Kemerdekaan.


Sudah 50 tahun kita berada dan menikmati arti kehidupan dalam negara merdeka. Banyak persoalan yang timbul pada diri yang menjadi warga negara kepada sebuah negara yang telah mencapai kemerdekaan sejak 50 tahun yang lalu. Pertama apakah diri ini turut menikmati kemerdekaan bersama negaranya atau diri ini masih lagi dalam penjajahan .
Berbagai pencapaian yang dicapai olih negara . Dari sebuah kampung yang mundur dan jauh dari singgahan dah bertukar kepada kepadatan pembangunan yang berbagai untuk memajukan rakyat dalam erti kata mengisi arti sebuah negara yang merdeka , mempunyai suara untuk membentuk dan membangunkan mengikut kehendak dan telunjuk mengikut kesepakatan sendiri tanpa rujuk atau di nasihati olih yang lagi atas .
Diri yang merdeka dalam sebuah negara merdeka adalah satu kombinasi yang cemerlang
bagi segelintir kumpulan atau banyak kumpulan yang tak perlu di bilang banyak sikit ramainya, ikhlas diri sahaja yang mengiakan atau merasakan sama ada nikmat kemerdekaan negara sahaja yang dicapainya atau dia dikalangan yang menikmati dua kemerdekaan dalam satu negara.Dalam waktu yang semuanya bersemangat menyambut kemerdekaan ini kenanglah bapa kita yang telah bersusah payah berkayuh kesana kemari , jual gadai apa yang dimiliki , berpakat , bersatu , bermesyuarah dalam apa saja tindakan yang bolih menguatkan bangsa yang kerdil ,tak punya senjata api untuk berperang hanya semangat dan muafakat yang memberkati perjuangan , landasan yang jujurlah ,dapat kita menggenggam kemerdekaan untuk sebuah negara tercinta yang bernama Malaysia.

No comments: