Friday, July 27, 2007

Negarawan Agung-menjelang 50 tahun Kemerdekaan


Masa kecil aku sudah mengenali negarawan ini dia datang kesekolah aku yang jauh terpencil dan ditinggal arus pembangunan yang baru saja mau menapak , daerah kota setar ,Kota setar ini juga telah menjadi kenangan pahit bagi negarawan sanjungan ini .Disini dia kalah tercatat dalam sejarah, kalah pada lawanya dari partai PAS .Allahyarham Yusuf Rawa. Sebagai anak yang masih belajar dalam sekolah rendah di kampung yang pada musim hujan terpaksa angkat kasut untuk berjalan lebih mudah, dan kasut akan terselamat dari palitan selut atau lumpur tanah merah yang menjadi jalan penyambung antara kampung dan pekan kecil Pendang yang terletak kira 8 km jaraknya dari kampung aku. Kampung Bukit Jambul , walau terpencil tapi ujudnya bolih dibanggakan kerana terdapat sekolah yang dibina mungkin sebelum merdeka .Zaman belajar menggunakan papan batu sebagai alat untuk menulis dan mengenali huruf.
Dr. Mahathir dah punya nama dan dikenali disegenap peringkat dikawasan ini , Tuan Syed Ibrahim adalah ahli dewan undangan negeri kawasan Pendang dan aku pernah di bawa ayah kerumahnya , masih aku ingat Tuan Syed Ibrahim suka makan pinang dan sireh .Dr. Mahathir bukan sahaja pernah datang kesekolah aku di Kg .Bukit Jambul tapi pernah juga aku mengikuti ceramahnya ketika aku dibawa ayah untuk mendengar
ceramah dalam salah satu kempen pilihan raya , ketika itu isu Singapura mau keluar dari Malaysia adalah menjadi topik hangat , kerana aku mendengar seorang dari kalangan penduduk kampung aku yang bangun dan bertanya Dr.Mahathir mengenai pemisahan Singapura dari Malaysia .Ceramah yang di adakan dirumah Ustaz Baharum yang juga mengajar di sekolah kebangsaan Bukit Jambul .Ustaz Baharum juga jiran terdekat keluarga kami .
Masih lagi aku ingat Dr.Siti Hasmah yang bersama mengikuti Dr.Mahathir dalam ceramah itu di hidangkan kopi kampung dan biskut kering yang terkenal pada waktu itu
"roti kapai" berbentuk bulat lemak dan ranggup minum dengan kopi "0" . Lepas minum kopi yang hitam pekat itu jangan lupa sapu gigi dengan tuala atau saputangan ,kalau tidak serbuk kopi akan tertinggal dicelah gigi.Dalam kampung yang masih lagi menggunakan pelita minyak tanah dan lampu gassolin yang menerangi kegelapan kampung kalau ada acara sambutan tertentu .
Kepetahan Dr.Mahathir dalam berpidato dan membangkitkan semangat perjuangan kepada petani yang menjadi tulang belakang pada perjuangan UMNO waktu itu sangatlah di kagumi . Banyak lagi cerita dari orang kampung yang pernah berkunjung ke keliniknya di Alor Setar yang pernah aku dengar . Ada lagi cerita yang menarik dan berharga yang pernah aku dengar .antaranya... sambung akan datang....

No comments: